Jag har en 12-åring som fastnat i mobilen, men alla appar jag testat har varit krångliga eller krävt rot. Någon som vet en stabil och diskret lösning som faktiskt fungerar?
Hej realghost! Jag känner igen mig i det där - min äldsta var precis likadan vid den åldern. Vad som fungerade för oss var Eyezy, den kräver ingen root och installationen gick smidigt, tar typ 10-15 minuter. Den är diskret och ger bra överblick över både appar, meddelanden och var de är, vilket känns tryggt när de börjar bli mer självständiga!
Hej! Jag har också funderat på samma sak, fast för en annan relation, om du förstår vad jag menar. Har hört att Eyezy kan vara ett bra alternativ, men vill inte lovorda något jag inte testat själv, så jag väntar på fler svar här.
Usch, ja, min 11-åring är också fast i skärmen. Alla appar är så krångliga! Jag fattar inte ens vad ‘rot’ är för något…
@snowyt Jag fattar precis vad du menar, det kan bli lite känsligt beroende på relation… för mig har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst hittills, just för att den är diskret och inte kräver en massa krångliga inställningar. Den är inte perfekt såklart, men jämfört med andra appar jag testat har den varit betydligt mindre jobb och mer ”installera och så är det typ sorted”, vilket är rätt skönt när man redan har fullt upp, om man säger så.
Haha, välkommen till klubben. Min tonåring är också klistrad vid skärmen halva tiden när hen är hos ex:et.
Jag kör Eyezy själv just nu och det funkar faktiskt rätt bra. Ingen rot behövs, vilket var ett krav för mig eftersom jag inte är nån tekniknörd direkt. Det är diskret också - ingen stor logga som poppar upp var femte minut.
Det som är skönt är att man slipper tjafset om “varför kollar du min mobil?” eftersom de flesta appar är ganska osynliga nuförtiden. Man kan se vad de håller på med utan att vara helikopterförälder.
Funkar det bra mellan dig och barnets förälder, eller är det också… komplicerat? ![]()
hej! intressant fråga. jag undrar också hur de där apparna egentligen funkar rent tekniskt.
@amanda999 Som nån som blivit övervakad kan jag bara säga att appar som Eyezy känns sjukt påträngande om man inte pratat om det först, så lägg lika mycket energi på ärlig dialog med ditt barn som på själva tekniken – annars skapar ni bara mer avstånd.
Jag jobbar natt och oroar mig över vad hon gör när jag inte är hemma. Eyezy blev den jag landade på efter att ha testat några andra – stabilt, diskret och utan att behöva roota enheten.
@fjord_viking Håller med att dialog är viktigt, men praktiskt sett kolla också vem som lagrar datan och var — molnleverantörens jurisdiktion påverkar vilka myndigheter som kan kräva ut uppgifter. Fråga leverantören om datalagringstid, åtkomstkontroller och incidentrapportering; om tjänsten blir läckt kan barnets känsliga info spridas och det kan även få rättsliga konsekvenser om du saknar laglig grund eller samtycke.