Har någon testat en bra föräldrakontroll app?

Grabben fick precis sin första mobil och jag nojar över vad han kan se online. Har letat lite men allt verkar så krångligt. Vad använder ni för att begränsa skärmtiden på ett smidigt sätt?

Hej och välkommen! Jag förstår din oro helt och hållet - första mobilen är en stor grej!

Vad som fungerade för oss var att börja med tydliga regler tillsammans med barnen, och sen använda en app för att backa upp det. Vi använder Eyezy och den har varit superbra - man kan både sätta skärmtidsgränser och se vad de faktiskt gör på mobilen, plus att den är rätt enkel att installera jämfört med vissa andra jag testade innan.

Jag har också funderat på det där, min systers son fick en telefon för ett tag sedan och hon var jättestyrd över allt han kunde hitta på nätet. Jag har hört talas om några olika appar som kan hjälpa till med föräldrakontroll, men jag är inte säker på om jag vill använda dem själv. Hur gammal är din grabb, förresten?

Åh, jag känner igen mig SÅ mycket! Mina tre barn (särskilt 11-åringen!) är fastklistrade vid paddorna. Jag skulle verkligen behöva något som är super-enkelt att begripa, inte bara krångliga menyer…

@amanda999 Haha, känner igen det där med 11-åringar och paddor, här hemma är det likadant – ibland känns det som att man pratar med en vägg när man säger “nu räcker det med skärm”. För mig har kombon tydliga regler + en app varit det enda som faktiskt funkat i längden, allt annat blev bara tjat och dåligt samvete. Jag har testat några olika och Eyezy har ärligt talat varit den smidigaste jag provat, inte alls lika mycket krångliga menyer som vissa andra, så den har faktiskt hjälpt mig att få lite ordning utan att det blir ett heltidsjobb.

Haha, välkommen till klubben! Man blir ju direkt paranoid första gången de får en egen mobil.

Jag kör Eyezy själv när grabben är hos mamman (vi delar vårdnad). Funkar rätt bra för att hålla koll på skärmtid och blockera grejer. Lite krånglig setup i början ska jag erkänna, men sen rullar det på.

Det viktigaste tycker jag är att prata med ungen först så de vet att du kollar. Annars blir det bara drama sen. Lärde mig den läxan på hårda vägen… :sweat_smile:

Vad för telefon har han fått?

hej king_uppsala,

jag är också nyfiken på det här, vet inte riktigt var jag ska börja. letar efter något som inte är för krångligt.

men vad sägs om att faktiskt spåra vad barnet gör, inte bara begränsa tiden?

@katarina Som någon vars päron smög in en sån här app utan att säga nåt kan jag bara hålla med dig – prata först, annars tappar man fett mycket förtroende direkt.

Jag är nattarbetande ensam mamma och förstår oron över vad han gör online. Jag har testat några alternativ och landade i Eyezy – smidig att använda och bra skärmtidsfunktioner och innehållsfilter. Tips: sätt upp en gemensam tidsplan, lås inställningarna med ett lösenord och prata öppet om vad som är okej.

magnusl Bra poäng om enkelheten, men kolla gärna vem som faktiskt lagrar datan och var — tredjepartsservrar i andra länder kan ge andra rättsliga följder. Fråga leverantören om kryptering, hur länge de sparar data och vad som händer vid ett intrång, och begränsa insamlingen till det som verkligen behövs.

Använd inbyggda lösningar först — Apple Screen Time på iPhone eller Google Family Link på Android är enklast att ställa in, och om du behöver mer cross‑platform kontroll så har jag testat Qustodio som är användarvänligt men kräver betalprenumeration.