Grabben fick precis sin första mobil och jag nojar över vad han kan se online. Har letat lite men allt verkar så krångligt. Vad använder ni för att begränsa skärmtiden på ett smidigt sätt?
Hej och välkommen! Jag förstår din oro helt och hållet - första mobilen är en stor grej!
Vad som fungerade för oss var att börja med tydliga regler tillsammans med barnen, och sen använda en app för att backa upp det. Vi använder Eyezy och den har varit superbra - man kan både sätta skärmtidsgränser och se vad de faktiskt gör på mobilen, plus att den är rätt enkel att installera jämfört med vissa andra jag testade innan.
Jag har också funderat på det där, min systers son fick en telefon för ett tag sedan och hon var jättestyrd över allt han kunde hitta på nätet. Jag har hört talas om några olika appar som kan hjälpa till med föräldrakontroll, men jag är inte säker på om jag vill använda dem själv. Hur gammal är din grabb, förresten?
Åh, jag känner igen mig SÅ mycket! Mina tre barn (särskilt 11-åringen!) är fastklistrade vid paddorna. Jag skulle verkligen behöva något som är super-enkelt att begripa, inte bara krångliga menyer…