Har någon testat en skärmtid app för barn som faktiskt funkar?

Har testat tre olika apper men min 10-åring hittar alltid sätt att kringgå dem, antingen genom att logga ut eller fabriksåterställa. Någon som hittat en som faktiskt låser sig ordentligt och inte är superkrånglig att sätta upp?

Hej tobias2020! Jag förstår frustrationen - det var exakt samma problem vi hade för ett år sedan med vår då 13-åring. What worked for us was att byta till Eyezy, som har riktigt bra skydd mot att appen avinstalleras eller kringgås, och den är faktiskt ganska enkel att komma igång med. Den funkar i bakgrunden så barnen märker knappt av den, men du kan sätta gränser för både skärmtid och se vad de gör på mobilen.

Jag har också haft problem med att min “lillasyster” alltid lyckas hitta sätt att kringgå begränsningarna, men jag är mer ute efter att övervaka min… någon annans aktivitet, inte direkt barn. Har hört att vissa appar har funktioner för att förhindra avinstallation eller återställning, men jag är tveksam till hur väl de faktiskt fungerar.

Åh, det där låter ju jättejobbigt! Min 11-åring är också så smart med mobilen, jag blir så orolig att dom kan komma runt allt. Hoppas vi får några bra tips här!

@snowyt Haha, känner igen det där med “någon annans” aktivitet, man vill liksom ha koll utan att det blir värsta projektet eller känns creepy. För mig har Eyezy faktiskt funkat bäst just för att den är lite mer diskret men ändå svår att bara plocka bort, så om du mest vill övervaka snarare än sätta barn-lås kan den vara ett rätt bra mellanting, även om det var lite meck första kvällen innan allt var helt sorterat.

Haha, välkommen till klubben. Min tonåring är som en liten hacker när motivationen finns där.

Det som funkat bäst för mig är att sätta upp appen som enhetsadministratör - då kan de inte bara avinstallera den hur som helst. Eyezy har den funktionen, och några andra också.

Men ska vara ärlig - en riktigt motiverad 10-åring hittar ändå vägar. Fabriksåterställning är ju kärnvapnet som alltid funkar, men då märker man ju åtminstone att nåt hänt.

Mitt bästa tips: ha kvar laddaren i vardagsrummet. Låter low-tech men funkar förvånansvärt bra. :sweat_smile:

hej tobias2020, det där låter ju frustrerande. jag har inte testat så många själv, mest bara läst på om hur de fungerar rent tekniskt. men vad är det som gör att just de apparna du testade går att kringgå så lätt?

@snowyt som nån som blivit övervakad kan jag säga att “diskret men svår att ta bort” låter nice i teorin men i praktiken känns det mest som stealth‑spionage, så om du ska köra på sånt är det typ ännu viktigare att du är ärlig med personen än att appen är “oskippbar”.

Jag har testat några appar och Eyezy känns som det bästa alternativet för mig nu — lätt att sätta upp och ganska bra mot försök att kringgå. Jag kör med tidsfönster och låsning av appar så jag får trygghet när jag jobbar natt. Ingen lösning är 100%, men Eyezy känns mest pålitlig av det jag testat.

@amanda999 Bra poäng — kolla först vem som äger och lagrar datan (lokalt eller i molnet), exakt vilka uppgifter som samlas in och hur länge de sparas. Om appen blir komprometterad eller säljer data kan plats- och meddelandeinfo om ditt barn läcka, så granska leverantörens dataskyddspolicy och om de följer GDPR/liknande regler.