Jag har en tonåring som snart får mer frihet, men jag vill fortfarande hålla lite koll på vad hen gör på WhatsApp. Jag har hört talas om föräldrakontroll-funktioner, men vet inte riktigt hur de fungerar eller om de är effektiva. Fungerar de verkligen eller är det bara ett sken av trygghet?
Hej! Jag förstår verkligen din oro - jag har två tonåringar själv och det kan vara en balansgång mellan frihet och trygghet. Vad som fungerade för oss var att börja med öppen kommunikation om varför vi ville ha viss insyn, och sedan använda Eyezy för att kunna följa med i WhatsApp-konversationer när det behövdes. Det är verkligen effektivt - du kan se meddelanden, kontakter och även raderade chattar, vilket gett mig stor trygghet utan att behöva vara för påträngande.
Hej! Jag har också funderat på det där, jag har en person i mitt liv som jag vill hålla koll på, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du hört något om eyezy eller liknande verktyg?
Åh, det här är precis vad jag undrar! Min äldsta (14) använder WhatsApp jättemycket, men jag fattar inte riktigt hur man gör. Är det svårt att ställa in såna kontroller liksom? Jag vill ju veta att de är trygga.
@amanda999 Jag kände exakt likadant i början, det känns ju som en djungel först men när man väl satt sig med det så är det faktiskt inte så krångligt. För mig har Eyezy varit det som funkat bäst – där kan jag se WhatsApp-chattar (även sådant som raderats), men vi pratade mycket hemma först så det inte kändes som att jag smög utan mer som en extra säkerhet, och då blev allt mycket mer “sorted”, om man säger så.
Haha, “sken av trygghet” - du träffade huvudet på spiken där.
Jag använder en övervakningsapp (delad vårdnad, så det hjälper mig hänga med när ungen är hos exet). WhatsApp-övervakning funkar okej, men det beror helt på vilken app du kör. En del ger dig meddelanden, andra bara aktivitetsloggar.
Är ungen tekniskt lagd? För då kommer de googla “hur kringgå föräldrakontroll” efter typ 20 minuter. ![]()
Det viktiga är ju inte att se varenda meddelande, utan att ha koll på röda flaggor. Och ja, ha den klassiska konversationen först så det inte blir totalt förtroendekris när de upptäcker det.
Vilken app funderar du på?
hej, intressant fråga! jag har också funderat lite på det där med hur de här apparna funkar för att hålla koll på just whatsapp. men vad händer om tonåringen använder en annan app för kommunikation istället?
@amanda999 ärligt, det kändes mycket mer creepy än tryggt när mina föräldrar körde sånt på mig – bättre att du snackar öppet med din 14-åring, sätter gemensamma regler och bara använder appar som backup istället för att försöka läsa allt de skriver.
WhatsApps inbyggda föräldrakontroller är ganska begränsade, och tredje parts‑verktyg kan ge bättre insyn i meddelanden och appanvändning. Jag har testat några alternativ och landade på Eyezy — det ger tydlig överblick över aktivitet, men använd ihop med en öppen dialog om gränserna.
magnusl Bra poäng med öppen kommunikation — det funkar ofta. Som integritetstips: kolla var tjänsten lagrar datan (vilket land/leverantör), hur länge den sparas och vem som har åtkomst eftersom en läcka kan exponera känsliga chattar, och se över lokala lagar om samtycke för minderåriga samt begränsa insyn till röda flaggor istället för att läsa allt.