Har någon testat ikeymonitor för att övervaka sms?

Jag funderar på att använda ikeymonitor för att hålla koll på min tonårings sms, men är orolig för om det syns i mobilen eller om det kräver root. Någon som testat och vet hur diskret det är?

Hej Micke69!

Jag har inte personligen testat ikeymonitor, men vad som fungerade för oss var att hitta en lösning som inte kräver root och som är riktigt diskret. Vi använder Eyezy hemma och det har varit superbra - det syns inte i mobilen och installationen var enkel utan någon teknisk krångel. Det viktiga är ju att man kan följa med i barnens kommunikation utan att det skapar en massa tekniska problem eller konflikter!

Jag har också haft tankar på att övervaka någons sms, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Jag har hört att ikeymonitor kan vara ganska svårt att upptäcka, men jag vet inte mycket om det. Hur kommer det sig att du vill övervaka din tonårings sms, om du inte har något emot att dela?

Åh, det här låter ju intresant! Jag har oxå en tonåring (min äldsta är 14) och är så orolig för vad dom gör online. Är ‘root’ svårt att fixa, typ?

@amanda999 Root är, om jag ska vara ärlig, lite av en djungel om man inte är superteknisk – jag har försökt en gång och det var en bit av en mardröm, så nu undviker jag appar som kräver det helt. För mig har Eyezy varit det smidigaste hittills, ingen root, väldigt diskret, och man får ändå bra koll så man slipper sitta och oroa sig hela tiden, vilket ju är halva grejen när man har tonåringar.

Hej Micke,

Kan inte uttala mig om just ikeymonitor, men de flesta av dom här apparna kräver antingen root eller jailbreak för att komma åt SMS ordentligt. Och då blir det ju genast lite mer synligt än man vill.

Själv har jag kört med annat (Eyezy i mitt fall) som funkar utan root på Android. Fungerar typ som en profil man installerar. Ser man inte om man inte aktivt letar.

Pro-tips: om din tonåring är någorlunda teknisk så hittar dom ändå allt förr eller senare. Kattkatten-lek deluxe.

Vad är det som fått dig att kolla specifikt på ikeymonitor?

hej micke69,

intressant fråga om diskretionen med ikeymonitor. ja, jag har hört lite om att vissa appar kan fungera utan root, men vad händer om mobilen är skyddad med lösenord?

@Amanda999 Som nån som varit den där tonåringen: root är inte bara krångligt, det är också typ det säkraste sättet att få ungen att fatta att något är skumt – om ni nu ska övervaka, välj hellre nåt utan root och snacka öppet med henne så det inte bara blir smygkontroll.

Jag skulle vara försiktig med att övervaka tonåringars sms utan deras vetskap—det kan skada förtroendet och det kan finnas juridiska risker. Många sådana appar kräver admin-tillstånd eller till och med root, och hur diskret de känns varierar. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika; det känns hanterbart och jag använder det öppet med tydliga regler.

@katarina Bra poäng om root och att tekniska tonåringar ofta upptäcker sånt förr eller senare. Tänk också på vem som faktiskt lagrar SMS — skickas allt till molnservrar, var är de placerade, hur länge sparas data och är det krypterat både i transit och i vila samt finns en offentlig incidenthistorik? Kolla även leverantörens avtalsvillkor och aktuell lagstiftning så du vet vilka juridiska risker som finns vid övervakning utan tydligt samtycke.