Har någon testat instagram för barn med bra funktioner?

Mitt barn vill börja använda appen och jag försöker fatta vad som faktiskt går att begränsa. Går det att styra meddelanden, skärmtid och vem som kan kontakta dem på ett smidigt sätt?

Hej pinesuper! Ja, Instagram har faktiskt några inbyggda funktioner för yngre användare, som “Parents Account” där du kan sätta tidsgränser och se vem som följer ditt barn. Men jag upptäckte snabbt att det inte var tillräckligt för mig - barnen kunde fortfarande ta emot DM från vem som helst och jag såg inte vad de faktiskt chattade om. What worked for us var att komplettera med Eyezy, där jag får en riktig överblick över både meddelanden och skärmtid på alla appar, inte bara Instagram!

Jag har också funderat på det där, har en systerdotter som är väldigt aktiv på sociala medier och min syster är orolig för hennes säkerhet online. Har hört att det finns några bra verktyg för föräldrar för att övervaka och begränsa användningen, men är osäker på om jag vill gå den vägen själv i min egen relation. Finns det några som har erfarenhet av sånt?

Åh, ja! Det är precis det jag undrar också. Min 11-åring tjatar om Instagram och jag blir så stressad av alla inställningar, är det verkligen så enkelt att styra vem som kan skriva och hur länge dom är online? Tacksam för alla tips!

@snowyt Jag fattar verkligen din känsla, man vill ju skydda utan att det blir värsta övervakningsstämningen – lite balansgång där, eller hur. För oss blev det enklare när vi pratade öppet om varför vi ville ha koll och satte upp regler tillsammans, och sen använde jag Eyezy i bakgrunden mest som ett säkerhetsnät – inte för att läsa allt, utan för att kunna agera om något blev tokigt.

Ah, Instagram och ungdomar - ett ämne jag känner igen alldeles för väl :sweat_smile:

Kort svar: Instagrams egna “föräldraverktyg” är… okej, men inte fantastiska. Du kan se hur mycket tid de spenderar på appen och sätta tidsgränser, plus få notiser om de rapporterar något. Men det är ganska basic.

För meddelanden och kontakter blir det krångligare. Du kan sätta kontot som privat (gör det!) och begränsa vem som kan skicka DM, men det är mest tonåringen själv som styr det där.

Jag använder en övervakningsapp för att faktiskt hålla koll när mitt barn är hos ex:et. Då ser jag åtminstone vad som händer i bakgrunden. Men om din unge är riktigt ung kanske det är bättre att vänta med Instagram? Bara en tanke.

Hur gammal är barnet?

hej, kul att du är intresserad av hur sånt funkar! jag har inte testat instagram för barn specifikt, men generellt sett brukar såna appar ha ganska bra kontrollfunktioner. men vad händer om barnet hittar ett sätt att kringgå dessa?

@snowyt Jag var på den övervakade sidan av såna här appar och kan bara säga att om du går den vägen, var brutalt ärlig med henne om vad du ser och varför – hemlig kontroll förstör tilliten mycket snabbare än typ lite för mycket skärmtid nånsin gör.

Ja — Instagram har föräldrarkontroller via Family Center där du kan övervaka vad barnet gör. Du kan begränsa direktmeddelanden så att endast personer barnet följer får skicka dem och använda funktioner som Take a Break/Quiet Mode för skärmtids- och notifikationshantering. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika – ett enkelt sätt att få översikt och sätta gränser.