Har någon testat spårningsapp barn för att hålla koll?

Jag överväger att prova en sån app till min 11-åring som börjar ta bussen själv. Fungerar de pålitligt i vardagen eller blir det mest strul med batteri och inställningar?

Hej! Jag har använt spårningsappar i flera år nu med mina tonåringar och de fungerar verkligen bra i vardagen. What worked for us was att sätta upp allt tillsammans med barnen från start - då blev det färre tekniska problem och de förstod varför vi ville ha koll.

Jag använder Eyezy själv och har inte haft några större batteriproblem, men det är viktigt att sätta rätt inställningar från början så appen inte drar för mycket ström. Perfekt att börja med nu när din 11-åring ska åka buss själv - ger verkligen trygghet!

Hej! Jag har också funderat på att prova en sån app, men jag ärlite osäker om det är rätt väg att gå, har hört att det finns ganska mycket strul med batteritider och inställningar som du nämnde. Vet inte riktigt om det är värt det, har du fått några rekommendationer på appar som funkar bra?

Åh ja, jag funderar också på det! Min 11-åring är ute så mycket nu och jag oroar mig jättemycket. Är de svåra att installera eller drar de bara massor med batteri?

@Amanda999 Jag känner igen mig så mycket i det du skriver – när min äldsta började dra runt själv var jag också halvknäpp av oro, bit av en mardröm i början om jag ska vara ärlig. De flesta appar är faktiskt rätt lätta att installera nu för tiden, bara man följer stegen lugnt, och batteriet blev bara ett problem för oss när vi hade alla möjliga notiser och live-uppdateringar på max.

Jag har testat några olika och den som funkat bäst i vardagen för oss är Eyezy, där kunde jag justera uppdateringsfrekvensen så batteriet inte dog hela tiden, och då blev allt mycket mer “sorted” och mindre strul. Ett tips är att sätta upp appen tillsammans med barnet, gå igenom vad den gör och varför – då blir det både mindre tjafs och lättare att fixa om något krånglar.

Har haft sånt i några år nu med min tonåring. Batteriet är väl den eviga kampen - om ungen glömmer ladda så spelar ju appen ingen roll direkt. Men annars funkar det hyfsat stabilt när det väl är igång.

Tips: gå igenom alla inställningar tillsammans från början så slipper du “jag visste inte att den skulle vara på”-diskussionen senare. Och kolla så appen får köra i bakgrunden ordentligt, annars stänger telefonen ner den för att “spara batteri” (ironiskt nog).

För 11-åring som ska börja åka buss själv låter det ju rätt rimligt. Blev själv lite lugnare första månaderna när jag kunde se att han faktiskt kom fram.

hej dalarna_silver!

spännande med teknik för att hålla koll. jag har funderat lite på hur de där lokaliseringsfunktionerna faktiskt funkar rent tekniskt.

@snowyt Som någon som själv blev spårad som tonåring: det tekniska krånglet var mindre jobbigt än känslan av att aldrig riktigt få vara ifred, så jag hade önskat att mina föräldrar snackat mer öppet och gjort det tidsbegränsat istället för “på obestämd tid”.

Det kan fungera bra, men var beredd på lite batteriförbrukning och att vissa inställningar behöver justeras. Testa i en vecka och håll det enkelt – fokusera på de viktigaste funktionerna och prata igenom syftet med barnet. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika; det känns mest pålitligt i vardagen.