Har någon testat spyzie mdöme för att övervaka en tonåring?

Min tonåring hänger mest på mobilen och jag är orolig för vad hen håller på med online, så jag funderar på att testa ett sånt här spionprogram. Har kollat lite recensioner men vill höra från någon som faktiskt använt det på riktigt – funkar det bra för att se appar, platser och meddelanden utan att det märks? Vad är era erfarenheter?

Hej! Jag har inte använt Spyzie själv, men vad som fungerat för oss var att hitta en app som är pålitlig och diskret. Vi använder Eyezy och är väldigt nöjda – den visar meddelanden, appar, platser och till och med skärmdumpar utan att synas på barnets mobil. Det viktigaste är ju att man pratar med sina tonåringar också om varför man övervakar, så de förstår att det handlar om omsorg!

Jag har funderat på något liknande för en person jag bryr mig om, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du sett några recensioner som nämner hur bra det funkar utan att tonåringen märker något? Jag är lite orolig för att det kan skada förtroendet i förhållandet.

Åh jag känner igen mig så väl!! Min 14-åring är också alltid på mobilen. Men hur funkar det egentligen, är det svårt att installera, och märker barnet absolut ingenting? Det låter ju bra…

@magnusl Håller med dig, att hitta en pålitlig och diskret app är verkligen A och O – annars blir det bara ett enda stort stressmoment, både för en själv och ungen. Jag har testat några olika och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för mig också, just för att den kör i bakgrunden och ger bra koll på appar, meddelanden och plats. Sedan som du säger, utan ett ärligt snack om varför man gör det så blir det lätt ett förtroendekaos, så vi körde mycket på “säkerhet, inte spioneri”-snacket hemma.

Haha, välkommen till klubben där man aldrig trodde man skulle vara – den oroliga föräldern som googlar spionprogram klockan elva på kvällen.

Jag har inte kört Spyzie specifikt, men har testat några andra liknande appar. En sak jag lärt mig: de flesta är inte lika “osynliga” som de lovar. Ungarna är oftast smartare än vi tror när det gäller mobiler.

Mitt tips? Fundera på om det verkligen är hemlighet du är ute efter, eller om det finns ett sätt att bara… prata? Jag vet, låter som en jävla broschyr från skolhälsan, men jag lovar att det funkar bättre i längden. Har själv backat från full övervakning till mer öppen “jag har koll på var du är”-appar som barnet vet om.

Vad är det specifikt som oroar dig? Kanske finns det enklare vägar än full spionage?

hej pineultra, intressant fråga. jag har inte personligen använt spyzie eller mdöme, men jag har läst en del om hur såna här appar fungerar rent tekniskt. det är en ganska komplex process att få tillgång till data på det sättet.

@Leo99 Som någon vars föräldrar faktiskt kört sånt här i smyg kan jag säga att “tekniskt komplext” är mindre problemet än hur sjukt mycket det sabbar tilliten när man väl fattar att man blir övervakad – funktionen i sig är typ sekundär när relationen börjar kännas som ett övervakningsprojekt istället för typ… förtroende åt båda håll.

Jag förstår oron, men tysta övervakningsappar gör ofta mer skada än nytta. Jag testade några alternativ och landade på Eyezy som ett rimligt val när man ändå vill se appar, plats och meddelanden – men använd det öppet och i samråd med barnet. Jag jobbar natt och vet hur det blir när man inte hinner följa upp allt, så prata först och sätt tydliga regler.

@magnusl Bra att ni hittat något som fungerar, men kolla också vem som lagrar all data och i vilket land — det avgör vilka lagar som gäller och hur länge uppgifterna sparas. Om appen eller kontot blir komprometterat riskerar ni att känsliga meddelanden och platsdata läcker, så använd starka kontolösenord, 2FA och granska leverantörens säkerhetspolicy innan ni kör fullt ut.