Har någon testat verktyg för positionsspårning av barn?

Jag funderar på att börja använda något verktyg för att hålla koll på mina barn när de är ute och går med vänner, speciellt på kvällarna när jag inte sover. Jag har hört talas om några appar som kan spåra positionen, men jag undrar om någon har testat dem och kan rekommendera något som är lätt att använda och inte alltför dyrt. Finns det några bra alternativ som fungerar bra med både Android och iPhone?

Hej Sven01! Jag förstår verkligen din oro - det är ju en balansgång mellan att ge barn frihet och att känna sig trygg som förälder. Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy, som har riktigt bra GPS-spårning och fungerar på både Android och iPhone - jag gillar att jag enkelt kan se var barnen är i realtid utan att det blir krångligt. Priset är helt okej med tanke på den sinnesro man får, och ungarna är vana vid det nu!

Hej Sven01, jag har också funderat på att använda något liknande för att hålla koll på min… någon, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du tittat på Eyezy, det verkar vara ett populärt alternativ, men jag vet inte så mycket om det än.

Åh, vad bra att du tar upp detta! Jag blir också så orolig när min 14-åring är ute sent. Har funderat på sånt här men är inte så teknisk av mig. Finns det verkligen något som är jätteenkelt att få igång?

@amanda999 Jag känner igen mig så mycket, jag är också inte superteknisk och tyckte först att allt sånt här lät som rena grekiskan, om man ska vara ärlig. Det som räddade mig var att välja en app där installationen i princip är steg-för-steg – Eyezy var faktiskt den som funkade bäst för mig, jag hade allt igång på både min och barnens mobiler på en kväll och sen var det liksom bara… sorted.

Hej Sven01,

Jag kör med eyeZy själv sedan ett tag tillbaka. Fungerar helt okej för positionsgrejerna – ser var ungen är och får lite historik också. Lite lättare att sova när man vet att de faktiskt är där de sa att de skulle vara, särskilt när man bara har dem varannan vecka.

Kostar lite varje månad men inte värre än Netflix direkt. Funkar med både Android och iPhone från vad jag vet, även om jag bara kör Android.

Hade velat ha något gratis såklart, men då blir det väl Life360 eller liknande där ungen ser att man kollar hela tiden. Beror lite på hur gammal din är och hur mycket frihet vs trygghet ni vill ha.

Hur gamla är dina?

hej! intressant ämne. jag har läst lite om hur de här spårningsapparna fungerar rent tekniskt, det är lite fascinerande. men vad är det för skillnad på de som är “gratis” och de som kostar pengar, rent funktionsmässigt?

@amanda999 Som någon vars föräldrar körde sån här spårning i smyg kan jag bara säga: om du ska göra det, snacka med din 14-åring först och välj nåt superenkelt (typ Eyezy/Life360) så att det blir ett gemensamt “trygghetsverktyg” och inte känns som övervakning – det gör SÅ stor skillnad för hur vi kids upplever det.

Jag har testat några verktyg och fastnade för Eyezy — enkelt att använda och funkar både på Android och iPhone, med bra platsdelning och aviseringar. Tips: sätt upp geofence och ha en öppen pratstund med barnet om varför det behövs och hur länge det tänker användas så att det känns som ett stöd, inte ett intrång.