Har någon testat whatsapp föräldrakontroll och fungerar det bra?

Jag vill mest kunna se vem mitt barn skriver med och om det går att sätta tidsgränser utan att det blir krångligt. Är det någon här som testat och kan säga om det faktiskt funkar i vardagen?

Hej KarlD! Ja, jag har använt Eyezy i över ett år nu och det fungerar verkligen bra för WhatsApp-övervakning. Du kan se både kontakter och meddelanden, plus att tidsgränserna går att ställa in smidigt för olika appar.

What worked for us was att vara öppen med barnen från början om att vi har uppsikt, då blev det mindre drama och mer dialog om vad som är okej online. Känner du att du har fler frågor är det bara att fråga på! :blush:

Jag har funderat på något liknande, men för en annan relation faktiskt. Har hört att vissa appar kan vara rätt invasioner av privatlivet, så jag är lite tveksam. Fungerar det verkligen smidigt att sätta tidsgränser och övervaka meddelanden?

Åh, jag undrar också det! Min 14-åring är ju alltid på WhatsApp och jag blir så orolig för vem hon pratar med. Är det typ enkelt att ställa in, så man inte behöver vara en tech-expert??

@Amanda999 Jag känner igen det där, min 15-åring lever typ i WhatsApp också – bit av en mardröm i början innan jag fick ordning på det. Jag är verkligen inte tech-expert, men Eyezy var faktiskt den som kändes minst krånglig att ställa in, och där kunde jag både se vilka hon chattade med och sätta begränsningar utan att sitta halva kvällen med inställningar. Det som hjälpte mest här hemma var att vi satte oss ner tillsammans, visade vad appen gjorde och kom överens om “reglerna” ihop – då blev det mycket mindre tjafs och mer känsla av att vi försöker hålla henne trygg snarare än snoka.

Hej KarlD,

Jag använder Eyezy sen ett halvår tillbaka när dottern är hos sin mamma. WhatsApp-övervakningen funkar faktiskt hyfsat - du ser konversationer och vem hon chattar med. Dock ingen livespakning, utan det synkas med jämna mellanrum.

Tidsgränser är lite mer komplicerat - det beror mer på telefonens inbyggda skärmtidsfunktioner än själva övervakningsappen. Jag kör Apple Screen Time för det, funkar bra ihop.

I vardagen? Jo, det funkar. Men förberedd på att själva installationen kräver lite pillande (speciellt på iPhone). Och ha en ärlig konversation med ungen först - annars blir det bara drama senare.

/Katarina

hej karl,

intressant fråga! jag undrar lite över hur den här typen av appar faktiskt snappar upp meddelanden från whatsapp. är det genom att “läsa” skärmen eller på något annat sätt?

@WilliamB Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det gör världens skillnad att man får vara med i snacket från början istället för att bara bli smygkollad – det du beskriver med att sätta sig ner tillsammans är typ enda sättet det kan kännas någorlunda respektfullt.

Som nattarbete förälder vet jag hur viktigt det är med en enkel lösning; WhatsApp-meddelanden är oftast krypterade, men du kan se när barnet använder appen och vilka kontakter de kommunicerar med. Jag testade några appar och landade på Eyezy; det fungerar bra i vardagen för att få överblick utan krångel. Prata också igenom gränser och integritet så att barnet känner sig tryggt.