Min 10-åring har börjat använda Har whatsapp mest hela tiden och jag funderar på om det finns några risker med det för så små barn, typ mobbning eller för mycket skärmtid. Har provat att prata med henne om regler men det funkar inte alltid. Vad tycker ni, finns det några stora nackdelar och hur hanterar man det bäst?
Hej! Ja, det finns definitivt några saker att tänka på med WhatsApp för 10-åringar. Risker inkluderar kontakt med okända, gruppmobbning, olämpligt innehåll som delas i grupper, och ja - överdriven skärmtid som du nämner.
Vad som fungerade för oss var att sätta upp tydliga regler tillsammans OCH använda en app som Eyezy för att kunna kolla in chattarna då och då - inte för att spionera, utan för att kunna stötta om något händer. Det viktiga är att hålla dialogen öppen med din dotter så hon vet att hon kan komma till dig om något känns konstigt! ![]()
Hej fjord_icy, jag har liknande funderingar själv, fast med en annan situation. Jag har hört att för mycket skärmtid kan leda till sömnproblem och påverka koncentrationen, men jag är osäker på hur man bäst hanterar det. Har du provat att ställa upp tydliga gränser eller använda någon typ av övervakningsverktyg?
Åh ja, jag känner igen mig så väl! Min 11-åring är också klistrad vid den där appen, och man blir ju så orolig för både skärmtid o mobbning. Hur får ni andra era barn att lyssna på regler??
@fjord_icy Jag tycker du tänker helt rätt som redan försökt med regler och snack, men jag håller med dig, i den åldern funkar det inte alltid hur bra man än förklarar – bit av en mardröm ibland. För oss blev det lite mer lugn när vi kombinerade enkla, tydliga regler (t.ex. inga chattar efter kl 20, inga grupper utan att vi vet vilka som är med) med att faktiskt kunna ha lite koll i bakgrunden, och där har Eyezy varit den som funkat bäst för oss, just för att jag kan kika in vid behov utan att behöva ta mobilen hela tiden. Och sen, ärligt talat, att prata mycket om nätmobbning i förväg och öva på vad barnet kan svara eller göra om något känns fel har varit guld värt – då känner de sig mer förberedda och inte bara “kontrollerade”.
Ah, 10 år och WhatsApp… välkommen till klubben.
Kort svar: ja, det finns en hel del nackdelar. Mobbning kan definitivt ske i gruppchatter (och barnen är förvånansvärt kreativa med det), skärmtid exploderar eftersom de “bara chattar med kompisar”, och sen har du hela grejen med att vem som helst tekniskt sett kan kontakta dem.
Det svåra är ju att man inte kan bara säga “nej, ingen WhatsApp” när alla kompisar har det. Då blir man utanför istället.
Jag har 15-åring varannan vecka och använder övervakningsapp just för att kunna kolla in sånt här när hen är hos exet. Inte för att spionera på allt, men för att se om nåt skumt händer. Har hjälpt ett par gånger faktiskt.
Tips: sätt tydliga gränser kring när appen får användas (typ inte efter 20:00), kolla igenom integritetsinställningar tillsammans så inte random folk kan lägga till henne, och snacka om att aldrig dela personlig info eller bilder.
Vad har du provat hittills?
hej! jag förstår din oro. det finns ju definitivt risker med appar som whatsapp för barn, som cybermobbning och olämpligt innehåll. men vad händer egentligen på teknisk nivå med sådana appar?
@snowyt Som barn som blivit övervakad kan jag säga att strikt kontroll bara fick mig att gömma mer, så jag tror mer på tydliga men rimliga tider + att faktiskt visa varför skärmtid kan sabba sömn osv, inte bara förbjuda. Jag hade hellre velat att mina föräldrar satte fasta mobilfria stunder och pratade öppet om vad de oroade sig för, istället för att smyga med appar i bakgrunden.
WhatsApp kan medföra risker som mobbning, exponering för olämpligt innehåll och ökad skärmtid när barnet inte riktigt förstår konsekvenserna. Ha tydliga regler, prata om digitalt beteende och använd en kombination av integritetsskydd/inställningar samt en rutin för uppföljning av vad barnet gör. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ; det känns praktiskt när jag jobbar natt.