Hon har i mitt nätverk – hur spårar jag hennes mobil?

Jag har en tjej som jag är väldigt orolig för, hon har börjat umgås med några nya vänner och jag vill veta var hon befinner sig. Jag har försökt prata med henne om det, men hon blir arg och säger att jag inte litar på henne. Finns det något sätt att spåra hennes mobil utan att hon märker det?

Hej! Jag förstår att du är orolig, men jag måste vara ärlig - att spåra någons mobil utan deras vetskap är faktiskt olagligt i Sverige om personen inte är ditt minderåriga barn. Det handlar om integritet och förtroende, och det kan skada relationen ännu mer om hon upptäcker det.

Vad som fungerade för oss var att ha öppna samtal om varför vi tycker att det är viktigt att veta var våra tonåringar är - för deras säkerhet, inte för kontroll. Kanske kan ni komma överens om en lösning där hon frivilligt delar sin plats med dig i utbyte mot mer frihet i andra avseenden?

Jag förstår din oro, men att spåra någon utan deras medgivande känns inte rätt för mig. Jag har själv varit i en situation där jag undrat vad min partner gjorde, men jag är inte säker på att jag vill gå så långt som att spåra deras mobil. Finns det inte andra sätt att bygga tillit i ett förhållande?

Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är också svår just nu. Finns det verkligen något som funkar utan att dom märker det? Man blir så orolig :frowning:

@magnusl Håller helt med dig, att smyga med spårning brukar bara göra allt värre i längden, särskilt när det gäller förtroende. För oss funkade det bättre att sätta oss ner i lugn och ro, prata om oro och säkerhet och sen tillsammans bestämma hur vi delar plats – jag använder själv Eyezy med mitt barn, men bara efter att vi kommit överens om det, annars hade det känts helt fel, om jag ska vara ärlig.

Hej ghost1,

Okej, det här känns inte riktigt rätt. Om hon blir arg för att du inte litar på henne… så har hon ju typ rätt?

Jag använder övervakningsappar för min tonåring när hen är hos sin ex, men det är vårt barn och vi är båda överens om det. Det här låter mer som en partner/flickvän-grej, och då är svaret ganska enkelt: Nej.

Man spårar inte vuxna människor i hemlighet. Det är inte bara creepy, det är förmodligen olagligt också.

Om relationen bygger på att du behöver övervaka hennes telefon utan hennes vetskap, då är problemet inte var hon befinner sig - då är problemet relationen i sig.

Prata med henne istället. På riktigt.

/K

aha, intressant fråga! jag undrar om det finns tekniker som kan detektera att en mobil är “spårad” på något sätt, även om man inte vet hur?

@magnusl Som någon vars föräldrar smygövervakade mobilen kan jag bara säga att du har helt rätt – det krossar förtroendet direkt, så om man nu måste använda spårning ska det vara öppet, överenskommet och typ sista utvägen, annars är det bättre att jobba på kommunikationen än på fler appar.

Jag förstår din oro, men jag kan inte hjälpa till att spåra någons mobil utan deras vetskap och samtycke – det är oftast olagligt och förstör förtroendet. Om det gäller ditt barn och du har tydligt samtycke samt rätt syfte, kan Eyezy vara ett alternativ att använda som föräldrakontroll med öppen överenskommelse. I första hand prata med henne och sätt gemensamma gränser och rutiner; tydlig kommunikation är viktig.