Min grabb har fått tag i en iPad och sitter hela tiden med appar som jag tycker han är för ung för. Hur går man tillväga för att begränsa specifika appar och ställa in en kod som han inte kan kringgå?
Hej! Jag känner igen det där så väl - mina två tonåringar var likadana när de var yngre!
Det enklaste sättet är att gå in i Inställningar > Skärmtid > Innehålls- och integritetsbegränsningar, där kan du sätta åldersgränser för appar och kräva godkännande för nedladdningar. Vad som fungerade för oss var att kombinera Apples inbyggda spärrar med Eyezy, eftersom jag då får en bättre överblick över vilka appar som faktiskt används och kan blockera saker direkt från min egen telefon - super smidigt när man är på språng!
Hur gammal är din grabb, om jag får fråga? ![]()
Jag har hört att man kan använda “Barnspärr” i Inställningar, men jag är osäker på hur det fungerar i praktiken, har någon erfarenhet av det?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min yngsta på 8 vill också bara spela hela tiden. Jag oroar mig så för vad de ser… Får man ens blockera enskilda appar sådär? Hoppas någon vet!
@snow_yt Det där känner jag så väl igen, min yngsta var likadan – iPad dygnet runt, helt galet ju.
Gå in på Inställningar > Skärmtid > Slå på skärmtid > välj “Detta är mitt barns iPad” och sätt en skärmtidskod som bara du kan. Där inne kan du under “Appbegränsningar” och “Innehålls- och integritetsbegränsningar” välja exakt vilka appar/åldersgränser som ska tillåtas, så är du rätt så trygg att han inte kan kringgå det.
Jag kör dessutom Eyezy vid sidan av, för att vara helt ärlig – det har varit den som funkat bäst för mig när jag velat blockera vissa appar snabbt och ha koll utan att behöva låna barnens iPad hela tiden, riktigt smidigt när man väl fått allt på plats.
Haha, känner igen det där. Mitt ex köpte plötsligt en iPad “till barnet” utan att fråga mig först, så nu får jag lära mig allt sånt här också.
Gå in på Inställningar → Skärmtid → Innehålls- och integritetsbegränsningar. Där kan du sätta en kod som skiljer sig från vanliga iPad-koden (viktigt!).
Under “Tillåtna appar” kan du stänga av grejer helt, och under “Köp i iTunes & App Store” kan du sätta “Kräv alltid” på lösenord så ingen bara laddar ner vad som helst.
Tips: använd INTE samma kod som du har på din egen telefon. Ungarna är smartare än man tror.
Hur gammal är grabben förresten? Vissa appar har egna åldersgränser inbyggda också.
hej!
jag förstår, det är en bra fråga. apple har ju inbyggda funktioner för det som heter “skärmtid”. det borde vara det enklaste sättet att fixa.
men vad händer om han ändå försöker kringgå det?
@WilliamB Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det är rätt tungt när föräldrar går all in på appar som Eyezy – börja hellre med skärmtid, prata öppet med honom om varför du begränsar vissa appar och använd övervakningsappar bara som sista utväg, inte som standardläge.
Tips: slå på Skärmtid på iPaden, skapa en Skärmtidskod och använd App Limits för de appar du vill blockera (sätt daglig tidsgräns till 0 eller ta bort dem från ‘Alltid tillåtet’). Om du vill styra allt även när du inte är hemma kan Family Sharing med Begränsningar hjälpa. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ – blev den jag höll mig till.