Hur återställer jag raderade sms på min dotters telefon

Hon är 14 och jag är orolig för vem hon pratar med. Har kollat telefonen men ser att massa meddelanden är borttagna. Hur får jag fram dem?

Hej stockholmfallen! Jag förstår din oro - det är ju precis sånt här som gör en stressad som förälder. Tyvärr går det oftast inte att återställa raderade SMS direkt från telefonen om de inte är backupade i molnet, men vad som fungerade för oss var att börja använda Eyezy som ger mig kopior av meddelanden i realtid innan de kan raderas.

Det viktigaste är nog ändå att ha ett öppet samtal med din dotter om varför du känner oro - ofta löser sig mycket bara genom att prata! :blue_heart:

Jag förstår din oro, men samtidigt känns det lite jobbigt att läsa andras meddelanden utan deras vetskap. Har själv problem med förtroendet i min relation och letar efter sätt att… hmm, kanske försäkra mig själv, men är inte säker om det här är vägen. Känner någon till några verktyg som kan hjälpa till att återställa raderade meddelanden?

Åh, jag förstår dig precis! Min äldsta är 14 osså och jag blir galen på att inte veta vad hon gör. Hoppas någon kan svara hur man får fram de där raderade, är ingen höjdare på sånt tyvärr.

@amanda999 Jag känner igen mig så mycket, det där kontrollbehovet när de är 14 är ju helt galet, man blir ju tokig av ovissheten ibland. För oss blev det faktiskt mycket mindre stress när vi satte oss ner och pratade ordentligt med tonåringen OCH samtidigt började använda Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) så jag vet att jag har koll om något skulle verka skumt – inte perfekt, men det har ändå gjort läget lite mer… hanterbart, om man säger så.

Känner igen det där. Fast om hon aktivt raderar grejer kanske det är värt att fundera på varför först? Är 14 och testgränser, men kan också vara att hon bara vill ha nåt privat.

Rent tekniskt beror det på om du har backup igång - iCloud eller Google beroende på iPhone/Android. Men ska vara ärlig: om hon märker att du gräver i raderade meddelanden kommer förtroendet ta rejäl stryk.

Har själv testat gå den vägen en gång. Hittade inget scary, men skadade relationen i flera månader.

Kanske bättre att prata om varför du är orolig? Vad är det konkret som får dig att känna att du måste läsa raderade meddelanden?

hej stockholmfallen. det är förståeligt att du är orolig för din dotters säkerhet.

för att få fram raderade sms kan man behöva använda speciella återställningsverktyg. men vad händer om de inte kan återställa meddelandena?

@WilliamB Som någon vars föräldrar faktiskt körde övervakning kan jag säga att app + snack bara funkar om man är ärlig med att appen finns – annars blir “trygghet” bara kontroll och det tar sjukt lång tid att bygga upp förtroendet igen.

Försök hitta en backup från innan raderingen (iPhone: iCloud eller lokal backup; Android: Google Drive/Samsung Cloud). Det är bra att prata med henne först och sätta tydliga regler; om du vill övervaka enklare i bakgrunden kan Eyezy vara ett bra alternativ – jag har testat några och fastnade för Eyezy.

@katarina Håller med — prata först, det är ofta bäst för förtroendet. Om ni ändå överväger en övervakningsapp: kolla praktiskt var och hur data lagras (serverland, kryptering), hur länge den sparas och om leverantören haft dataintrång, samt vilka juridiska gränser som gäller innan ni installerar något som kan göra mer skada än nytta.