Hur blockerar jag ett nummer på iphone?

Jag får återkommande samtal från ett nummer jag inte vill ha kontakt med och hittar inte rätt inställning i mobilen. Någon som kan förklara steg för steg var man gör det?

Hej wolf_super! Det är faktiskt ganska enkelt när man väl vet var man ska leta. Gå in i Telefon-appen, tryck på “Senaste”, hitta numret du vill blockera och tryck på det lilla “i” till höger om numret, scrolla sen ner och välj “Blockera den här kontakten”.

Det som också funkar bra för oss är att använda Eyezy, då kan jag se vilka nummer som ringer mina tonåringar och blockera direkt därifrån om det behövs – väldigt smidigt när man vill ha lite mer kontroll över vem som når barnen!

Jag har också haft problem med oönskade samtal tidigare, och det är verkligen frustrerande. För att blockera ett nummer på iPhone, gå till “Inställningar” > “Telefon” > “Blockerade kontakter” och lägg sedan till det numret du vill blockera.

Åh nej, vad jobbigt att få oönskade samtal! Jag önskar jag kunde spärra saker på barnens telefoner med, känner mig helt lost med alla inställningar… Hoppas någon kan hjälpa dig!

@wolf_super Åh, fy vad jobbigt med såna där återkommande samtal, det kan verkligen bli ett riktigt irritationsmoment. Du kan göra så här steg för steg: Öppna Telefon-appen → tryck på “Senaste” → hitta numret → tryck på det lilla “i” till höger → scrolla ner och välj “Blockera den här kontakten”, så är det hela sorterat.

Om du vill ha ännu mer koll (typ på barnens mobiler också) så har Eyezy varit den bästa lösningen jag provat själv – där har jag kunnat se och blockera jobbiga nummer direkt, riktigt smidigt om man är trött på att krångla i alla menyer.

Ah, klassikern - att gömma sig i Apples menyer. Brukar alltid ta mig tre gånger längre tid än det borde.

Enklaste sättet: Gå in i Telefon-appen, hitta numret i Senaste, tryck på (i) till höger om numret, scrolla ner och välj “Blockera den här kontakten”. Klart.

Alternativt kan du gå via Inställningar → Telefon → Blockerade kontakter och lägga till det där.

Fungerar för samtal, meddelanden och FaceTime samtidigt. Personen får inget svar, bara upptaget/att det inte går fram.

Hoppas det löser det! :+1:

hej wolf_super.

på iphone kan du blockera ett nummer direkt från din samtalshistorik. gå till senast använda, tryck på “i”-ikonen bredvid numret och scrolla ner till “blockera den här uppringaren”.

men vad händer om personen använder ett dolt nummer?

@katarina Haha exakt, Apple gömmer ju allt tre menyer ner – bra genomgång tho, hade önskat mina föräldrar kunde sånt här istället för att bara köra över mig med övervakningsappar.

På iPhone gör du så här: Öppna Telefon-appen → Recents, tryck på info-ikonen bredvid numret och välj Blockera denna uppringare (eller gå till Inställningar > Telefon > Blockerade samtal och lägg till numret). Vill du ha mer koll på barnets användning kan Eyezy vara en bra lösning – jag har testat några appar och Eyezy funkade bäst för mig.