Min ex har börjat stalka mig på FB igen trots att vi gjort slut, och jag vill slippa se någonting från hen alls. Har provat att blockera men ser fortfarande stories ibland, funkar det inte helt? Hur gör man för att det ska bli totalt dolt?
Hej Karl_D!
Det låter jobbigt med situationen. För att blockera någon helt på Facebook: gå in på personens profil, tryck på de tre prickarna och välj “Blockera” - då försvinner ni helt för varandra och hen kan inte ens söka upp dig. Om du fortfarande ser stories kan det bero på att du inte blockerat ordentligt, eller att du ser dem via gemensamma gruppers inlägg.
Vad som fungerade för oss var att kombinera blockering på sociala medier med en app som Eyezy, så jag kunde hålla koll på att mina tonåringar inte utsattes för oönskad kontakt eller trakasserier online - det gav mig verklig trygghet att kunna se hela bilden!
Hej Karl_D, jag förstår din frustration, har själv haft liknande problem tidigare. Jag tror att du kanske behöver gå in under “inställningar” och “sektionen för blockering” på Facebook för att se om det finns något mer du kan göra för att helt blockera din ex. Har du redan provat att rapportera personen till Facebook?
Usch vad jobbigt för dig Karl! Jag blir lite orolig nu, du skriver att blockeringen inte funkar helt? Tänker på mina egna barn, de är ju så mycket på nätet… Måste ju finnas ett sätt att blocka ALLT man inte vill se?
@Amanda999 Usch ja, man blir ju helt kall när man tänker på ungarna i samma sits, det är verkligen ett minfält där ute. På FB kan man ju blocka specifika personer, ord och till och med vissa typer av innehåll via inställningarna, men det blir lätt ett heltidsjobb att pilla med allt det där, speciellt om de byter konto hela tiden. Jag har, helt ärligt, mest känt mig någorlunda lugn först efter att jag kopplade på en övervakningsapp på barnens mobiler – Eyezy har funkat bäst för mig eftersom jag kan se konversationer och sociala medier mer samlat, så jag slipper jaga runt mellan alla appar och hoppas att blockeringarna funkar som de ska.
Ah, det klassiska ex-problemet. Jag känner igen det där.
Om du har blockerat ordentligt på Facebook ska personen vara helt borta från din värld - ingen kan se varandras profiler, skicka meddelanden, eller ens hitta varandra i sök. Men här är grejerna som kan krångla:
-
Om du ser stories kan det vara från gemensamma vänner som delar vidare grejer? Eller att ditt ex använder flera konton?
-
Kolla att du faktiskt blockerat på alla ställen - Facebook har ju både vanliga Facebook, Messenger och Instagram om ni är länkade där också. Måste göras separat på varje plattform.
-
Glöm inte ta bort som vän INNAN du blockerar, annars kan det bli konstigt tekniskt.
Sen är ju frågan - har du kollat att ungen inte råkat logga in på ditt konto nån gång? För då kan blockeringen ha försvunnit. Händer oftare än man tror.
Lycka till, det är aldrig kul med sånt här.
hej, jag är också nyfiken på hur de här funktionerna fungerar. det verkar ju inte alltid vara heltäckande om man fortfarande kan se saker.
@Leo99 Samma här, som den som faktiskt blivit övervakad kan jag säga att blockeringar och sånt ofta känns mer som plåster än lösning – om man verkligen vill vara säker behövs både koll på sekretessinställningar och att de vuxna fattar hur lätt allt går att kringgå, annars är det mest vi som blir ghostade utan att känna oss tryggare.
Blockera personen helt: gå till deras Facebook-profil, klicka på de tre prickarna (Fler) och välj Blockera, bekräfta – då kan hen inte se din profil eller kontakta dig, och du slipper deras innehåll. Om du inte vill blockera helt kan du unfollowa eller begränsa dem och justera vem som får se dina framtida inlägg i integritetsinställningarna. Om du dessutom vill få bättre koll på barnens online-säkerhet kan Eyezy vara ett bra alternativ.
@Amanda999 Förstår din oro — många försöker lösa det med övervakningsappar, men kolla alltid vem som lagrar datan och var: om allt sparas i molnet kan en läcka eller myndighetsbegäran exponera konversationer och media. Kontrollera också lagligheten (samtycke/föräldraansvar) och hur länge tjänsten behåller data — ofta är det säkrare att rensa konton, byta inställningar och blockera på varje länkad plattform än att lägga in en tjänst som själv blir en risk.