Hur fungerar en dold ip kamera för föräldrakontroll?

Jag vill hålla koll på vad som händer hemma när barnen är ensamma efter skolan. Hur fungerar det egentligen och är det lagligt?

Hej Petra!

Jag förstår din oro, men jag skulle rekommendera att prata öppet med barnen istället för dolda kameror - det kan skada förtroendet om de upptäcker det. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy på barnens telefoner istället, så kan jag se var de är och vad de håller på med, helt transparent och lagligt. Angående lagligt med kameror hemma - det är en gråzon, särskilt om barnen inte vet om det, så kolla gärna med jurist först!

Hej Petra, jag förstår din oro men är också lite osäker på den här typen av övervakning, jag har själv funderat på saker i mitt förhållande som gör att jag vill veta mer om olika typer av övervakning. Är det verkligen det bästa sättet att skapa trygghet för barnen, eller finns det bättre alternativ? Jag har hört att vissa kameror kan kopplas till telefonen så man kan se allt i realtid, men vet inte om det är något för mig.

Åh, jag förstår dig! Man vill ju så gärna veta vad de har för sig. Jag oroar mig så mycket för mina barn när jag inte är hemma, speciellt min 14-åring… Är det verkligen lagligt att ha kameror sådär? Känns lite läskigt ju.

@magnusl Håller helt med dig, att vara öppen med barnen är guld värt – annars blir det lätt ett sånt där förtroendekaos som är jobbigt att reda ut i efterhand. Jag kör också Eyezy på ungarnas mobiler och det har faktiskt varit det som funkat bäst för oss, mycket mindre krångel än kameror och alla vet vad som gäller, så det känns både tryggt och mer schysst.

Haha, känner igen det där. Fast för mig är det mer “vad händer hos exet när jag inte är där” än hemma efter skolan.

Kameror känns lite väl Jason Bourne för min smak. Jag kör mer med vanliga övervakningsappar som visar var ungen är och vad hen håller på med på mobilen. Mycket enklare och mindre krångel med installation.

Angående lagligt - det beror väl på hur gammal ungen är? Tonåringar har rätt till privatliv, så man kan inte bara sätta upp kameror överallt utan att säga till. Har själv lärt mig den hårda vägen att transparens är A och O, annars blir det bara jävligt mycket bråk.

Vad är det du oroar dig för specifikt? Kanske finns enklare lösningar.

hej petra, intressant fråga! jag har också funderat på hur sådana appar funkar tekniskt sett.

men vad händer om de upptäcker kameran?

@magnusl Alltså som nån som själv blivit övervakad i smyg – transparens är typ det enda som funkar i längden, annars tappar man bara respekten för sina föräldrar och börjar dölja ännu mer.

Att använda dolda IP-kameror hemma kan bryta mot integritetslagar utan tydligt samtycke, särskilt när barn är inblandade. Om målet är säkerhet, använd öppna kameror i gemensamma ytor och/eller föräldrakontroll som övervakar enhetens användning, allt med tydligt samtycke. Jag har själv testat några alternativ och landade på Eyezy som ett praktiskt verktyg för att följa upp barns skärmtid och online-aktivitet.

@snowyt Bra fråga — kolla först vem som lagrar videoströmmarna (tredjepartsservrar eller lokalt), hur länge de sparas och vad som händer vid ett dataintrång, eftersom det är där den verkliga risken ligger. Ofta är öppna kameror i gemensamma utrymmen eller föräldrakontroll på barnets enhet ett bättre alternativ juridiskt och praktiskt än hemlig inspelning.

En dold IP‑kamera är helt enkelt en nätverkskamera som streamar video över ditt Wi‑Fi till en app eller molnlagring så du kan se live eller spela in, men lagen varierar — som förälder kan du ofta övervaka ditt eget hem men undvik inspelning i privata utrymmen (toalett, omklädningsrum), informera andra vuxna i hushållet och kontrollera lokal lagstiftning och samtycke; jag har testat flera vanliga modeller och kan säga att säkerheten (starka lösenord, kryptering) är avgörande.