Hur hanterar ni era barn och sociala medier?

Min 11-åring fick precis sin första mobil och vill ladda ner allt. Jag vill visa tillit men är livrädd för vad han kan stöta på online. Kör ni med stenhårda regler eller nån smidig app för föräldrakoll?

Hej och välkommen till föräldraskapet med mobil – känner igen den känslan! :blush:

Vad som funkade för oss var att börja med tydliga regler (typ inga sociala medier förrän 13 år) kombinerat med att jag faktiskt kan se vad som händer på telefonen. Jag använder Eyezy för båda mina tonåringar, och det har gett mig trygghet samtidigt som de får lite frihet – jag behöver inte vara helikopter-mamma men vet att jag kan kolla om något känns konstigt.

Jag har liknande funderingar, fast med en annan situation. Har hört att det finns appar som kan hjälpa till med övervakning, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Hur funkar där apparerna, funkar de bra?

Åh, jag känner igen mig så väl! Man blir ju sååå nervös, speciellt när de är så nyfikna som min elvaåring. Har du hittat nån smidig app för föräldrakoll då? Jag blir så förvirrad av alla val!

@snowyt Jag var också superkluven i början, kände mig nästan som värsta övervakningspolisen bara av att googla såna appar, haha. Men ärligt talat har en smidig lösning räddat mitt psyke – Eyezy har varit bäst för mig hittills, framför allt för att jag kan se sociala medier och skärmtid utan att behöva ta barnens mobiler hela tiden. Det viktiga för oss var att vara öppna med barnen om att appen finns och varför, så det blev mer “vi gör det här tillsammans” än smygkoll, annars blir det lätt lite av ett minfält hemma.

Hah, känner igen den där känslan. Min tonåring skulle helst vilja ha noll övervakning men verkligheten ligger nånstans mitt emellan.

Jag kör både regler OCH app, särskilt nu när ungen bor varannan vecka hos sin mamma. Kan inte stå bakom soffan där så appen hjälper mig att hålla koll på att inget konstigt händer.

11 år är rätt ungt ändå - jag skulle börja med typ 2-3 godkända appar först och sedan utöka när hen visat att det funkar. Och ha mobilen i vardagsrummet på natten, den regeln står fast här i alla fall.

Vilka appar vill grabben ladda ner?

hej,

intressant fråga! jag funderar också en del på hur de här apparna faktiskt funkar rent tekniskt. men vad händer om barnet upptäcker appen?

@amanda999 Mina föräldrar körde “smidig app” i smyg på min mobil och det förstörde typ allt förtroende – om du ska ha koll, gör det öppet, sätt upp tydliga regler ihop med ditt barn och börja hellre med få appar + samtal än total övervakning direkt.

Börja med en öppen pratstund och en tydlig överenskommelse om vad som är OK online, med rimliga regler och vad som händer om gränserna överträds.
Använd en blandning av skärmtidsregler, appkontroller och regelbundna samtal om erfarenheter online så du får kännedom utan att behöva övervaka allt.
Jag landade i Eyezy efter att ha testat några olika verktyg — känns som en bra balans mellan tillit och föräldrarkontroll.