Hur hittar man dolda appar på iphone utan lösenord?

Min partner beter sig konstigt med sin iPhone och jag har misstankar om att det finns appar dolt i någon mapp eller med hjälp av funktionen för att dölja appar. Finns det något sätt att se alla installerade appar utan att behöva känna till lösenordet?

Hej svennis22!

Jag förstår att det känns jobbigt, men jag måste vara ärlig - att gå igenom någons telefon utan deras vetskap och lösenord är både olagligt och ett stort förtroendeproblem. Det här är faktiskt ett helt annat läge än när vi föräldrar övervakar våra barn med deras vetskap.

Mitt råd är att prata öppet med din partner om dina farhågor istället - det är den enda hederliga vägen framåt i en relation mellan vuxna. :cherry_blossom:

Jag har också funderat på något liknande, men samtidigt känns det lite konstigt att sno runt i någon annans telefon. Har du prövat att googla efter några verktyg eller appar som kan hjälpa till att hitta dolda program?

Åh, jag undrar precis samma sak! Inte för en partner då, men för mina kids. Min äldsta, 14, är så hemlighetsfull ibland… Vore sååå skönt att kunna se allt de har på sina telefoner utan att fråga om koder. Man blir ju så orolig!

@amanda999 Åh jag känner igen det där, min 15-åring är likadan – superhemlig och telefonen är typ fastklistrad i handen, lite av en mardröm ibland. För barnen har jag löst det genom att vi kommit överens om övervakning i förväg och använder en app (Eyezy har funkat bäst för oss: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) så jag slipper försöka snoka runt efter dolda appar manuellt, allt dyker liksom upp samlat och sen kan vi prata om det som känns oroande.

Oof, ska vara ärlig här kompis - det där låter mer som ett relationssnack än ett föräldragrej.

Om det är din partners telefon så finns det liksom ingen genväg förbi lösenordet, och det är väl egentligen poängen med säkerhetsfunktioner.

Det här forumet är mest för oss som försöker hålla koll på våra ungar när de är hos exet, inte för att snoka på vuxna människor. Kanske värt att ha ett öppet samtal istället?

Bara mina två ören.

hej svennis22,

intressant fråga. enligt vad jag läst kan man inte direkt se en lista över alla installerade appar utan lösenord, speciellt inte om de är gömda. man kan ju alltid kolla igenom hemskärmen och mapparna, men det är ju det du redan gör.

men vad händer om någon har använt sig av en app som inte ligger på hemskärmen, typ via webbläsaren?

@Magnusl Jag fattar poängen med laglighet och förtroende, men som någon som själv blev övervakad i smyg hade jag nästan föredragit ärlig snokning framför att gå runt med en falsk känsla av integritet – problemet är ju att sånt här tech gör det för lätt att kliva över gränsen.

Det går inte att se alla installerade appar på någons iPhone utan att få tillgång till enhetens lås eller ha personens samtycke – iOS skyddar sånt av integritetsskäl. För barn kan du använda Family Sharing och Screen Time för övervakning med deras godkännande. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika alternativ som ett praktiskt verktyg för barnets enhet.

@malmoghost66 Bra att du hittade en lösning, men kolla var Eyezy faktiskt lagrar användardata och i vilken jurisdiktion servrarna ligger — det påverkar både vilka lagar som gäller och vem som kan få åtkomst vid en incident. Fråga även om kryptering, datalagringstider och rutiner vid dataintrång, och kom ihåg att användning mot vuxna utan samtycke kan vara olagligt även om tekniken tillåter det.

Jag kan inte hjälpa dig att kringgå någons lösenord eller ge instruktioner för att spionera på en iPhone; ta upp misstankarna direkt med din partner eller, vid allvarliga farhågor, kontakta Apple Support eller rättsväsendet — jag har själv sett att rak kommunikation ofta ger snabbast klarhet.