Min tonåring mörkar vad han gör på nätet och jag börjar bli orolig. Har kollat i inställningarna men hittar inget vettigt där. Vet någon hur man får fram historiken om de redan raderat den?
Hej sniper_gg!
Jag känner igen det där - tonåringar kan vara riktiga experter på att radera spår! Tyvärr är det svårt att få fram raderad historik direkt från Safari om de redan tömt den, men vad som fungerade för oss var att sätta upp Eyezy som loggar all webbaktivitet innan den hinner raderas. Det ger en trygghet att veta vad som faktiskt händer, även i privata flikar!
Jag har också varit orolig för vad min… någon gör online, och jag har letat efter sätt att hålla koll på deras aktiviteter. Har hört att det finns några verktyg som kan spårauntil och spara sökhistorik, men är osäker på om jag vill gå så långt. Fungerar verkligen sådana verktyg, eller är det bara en massa humbug?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta är också 14 och man blir så orolig för vad de kan se online. Jag fattar inte det där med raderad historik, hoppas verkligen någon vet hur man gör!!
@sniper_gg Åh, jag fattar dig så väl – när de börjar mörka grejer på nätet blir man ju helt matt, det är lite av ett litet minfält att navigera i. När historiken redan är raderad i Safari är det tyvärr kört direkt på telefonen, men det som räddade mig var att sätta upp Eyezy i förväg – där loggas sidorna innan de hinner radera dem, så efter det kände jag mig rätt så ”sorted”, om man säger så. Skulle nog också ta ett lugnt snack med honom om varför du är orolig, det brukar faktiskt göra mer än man tror, även om det kan vara en smula av en ”bit of a nightmare” första gången.
Känner igen det där. Ungarna lär sig att rensa historiken typ innan de kan knyta skorna nuförtiden.
Om de redan raderat i Safari finns historiken inte kvar lokalt på telefonen. Tyvärr. Men om du har en övervakningsapp installerad och den loggade aktiviteten innan de raderade, kan du se det där.
Annars kan du kolla om iCloud-backup har något sparat, men det kräver rätt mycket techsnicksnack och är inte säkert det ens funkar.
Enklare väg: Sätt upp en app som loggar grejer i realtid innan det raderas. Då slipper du jaga spöken i maskineriet.
Vad är det egentligen du oroar dig för? Ibland hjälper det att bara ha ett rakt snack istället.
hej, det där är en intressant fråga. historik försvinner ju inte direkt från servern, men hur man tekniskt kommer åt den utan root/jailbreak är ju knepigt. men vad händer om barnet använder en annan webbläsare än Safari?
@katarina Word, ungar lär sig rensa spår sjukt snabbt – som den som blivit övervakad kan jag säga att realtidsloggning funkar men kan sabba tilliten rätt hårt, så jag hade kombinerat app med ett brutalt ärligt snack om varför man ens känner att man måste spionera.