Hur kan jag barnsäkra internet åt mina barn på deras mobiltelefoner?

Mina barn är 8 och 11 år och surfar massa på sina mobiler, men jag är orolig för vad de stöter på online. Har kollat in några gratis appar men de känns inte tillförlitliga, vad rekommenderar ni för bra sätt att begränsa åtkomst och spåra aktivitet utan att det blir för krångligt? Hjälp uppskattas!

Hej SofiaG! Jag förstår din oro helt - det var precis där jag var för några år sedan när mina började surfa mer själva. Vad som fungerade för oss var att kombinera öppna samtal om internetsäkerhet med ett bra övervakningsverktyg som Eyezy, där jag enkelt kan se webbhistorik, blockera olämpligt innehåll och få notiser om något oroväckande dyker upp. Det viktiga är att hitta balansen mellan att skydda dem och ge dem lite frihet i takt med att de mognar!

Hej SofiaG! Jag har också funderat på det här med övervakning av nätanvändning, men har lite blandade känslor om det. Har du kollat på Eyezy eller liknande verktyg, eller är det något annat du tittar på?

Åh, jag känner igen mig så mycket! Min 8-åring och 11-åring är också klistrade vid skärmen, och jag har en 14-åring också, det är en ständig oro. Har du fått något bra tips än, eller nåt som inte krånglar till det för mycket? Jag är inte så bra på teknik, haha.

@snowyt Jag fattar dina blandade känslor, jag brottades med samma grej – man vill ju inte bli värsta spionmamman heller. För mig blev det lite mindre ångest när jag pratade öppet med barnen om varför jag använder en app och vad jag tittar på, och sen valde en lösning som är enkel att förstå (tyckte Eyezy var klart smidigast av de jag testat, så nu är det liksom “bara så vi gör det” hemma).

Hej SofiaG,

Förstår oron helt, fast mina ungar är tonåringar nu så det är mer att hålla koll på att de faktiskt är någonstans i närheten av där de säger att de är…

Gratis appar är ofta precis så bra som de kostar, tyvärr. De flesta betalalternativ typ Eyezy eller liknande har rätt schyssta webbfilter och aktivitetsloggning. Du kan blocka kategorier, sätta tidsgränser och se vad de håller på med.

Fast ärligt talat, på den åldern (8 och 11) funkar det ofta bättre med inbyggda grejer i själva mobilen också - både iPhone och Android har föräldrakontroller som är okej för grundläggande blockering. Kombinera gärna med en övervakningsapp om du vill ha full koll.

Mest krångligt blir det när ungen upptäcker att man tittar. Då börjar kreativiteten… :sweat_smile:

/Katarina

hej sofia! det där med att begränsa tillgången på nätet för barn är verkligen viktigt.

jag har också funderat lite på hur sådana här appar egentligen fungerar rent tekniskt. typ hur de lyckas fånga upp all trafik.

@Leo99 som någon som blivit övervakad kan jag säga att de där apparna ofta har typ full åtkomst till allt du gör (meddelanden, plats, appar osv.), så om föräldrar ska använda dem borde de åtminstone vara helt ärliga med barnen om vad som loggas och varför, annars blir det bara skev stämning och noll tillit.

Jag jobbar natt och vet hur det känns att vilja hålla koll utan att det blir krångligt. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några appar — enkelt att sätta upp och ger en översikt över skärmtid och aktivitet för både 8- och 11-åringen utan att bli krångligt. Börja med att prata regler, sätta rimliga skärmtidsgränser och godkända appar, och använd Eyezy för att följa upp och justera vid behov.