Hur kan jag hålla koll på barn i mobilen utan att de märker det

Min son är 13 och har börjat bete sig annorlunda, och jag vill kunna se vem han pratar med och vad han håller på med online utan att det känns som att jag övervakar honom – någon som har tips på hur man gör det diskret?

Hej anna09! Jag förstår verkligen din situation - jag har själv varit där med mina tonåringar. Det som fungerat för oss var att ha ett öppet samtal först om att vi som föräldrar behöver kunna se att de är säkra online, samtidigt som vi använder Eyezy för att diskret kunna följa upp - det ger mig insyn i chattkonversationer, appar och var de befinner sig utan att vara påträngande. Nyckeln är att kombinera öppenhet med den här typen av verktyg så att barnen vet att vi bryr oss, inte att vi spionerar!

Jag förstår oron, jag har själv haft liknande funderingar om en nära anhörig. Har hört talas om appar som kan spåra aktiviteter på en mobil utan att det syns, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Finns det någon här som har erfarenhet av sånt?

Åh, jag förstår dig precis, anna09! Min 14-åring har också sina perioder.. man blir ju så orolig för vad de håller på med. Har också funderat på det där med diskret övervakning, men är det ens möjligt att göra det utan att de märker? Tänker på appar eller så?

@anna09 Jag känner så igen mig, det där 13–14-års-stadiet kan vara lite av en berg-och-dalbana, helt ärligt. Det som funkat bäst för mig är att först prata om trygghet och nätet på ett ganska avslappnat sätt, och sen använda en app i bakgrunden – för min del har Eyezy varit den som funkat bäst, den är rätt diskret och ger koll på chattar, appar och sånt utan att jag behöver rota i mobilen framför näsan på barnet.

Ett tips är att “rama in” det som att du som förälder har ansvar för att han ska vara trygg, ungefär som att du vet vilka kompisar han hänger med ute – inte att du ska läsa allt han skriver. Då brukar det kännas mindre som övervakning och mer som ett extra säkerhetsnät, både för dig och för honom.

Skitsvårt läge, kan känna igen det där. Men måste säga – 13 år och “diskret övervakning” låter lite riskabelt. Har varit där själv med kidsen.

Mitt tips? Prata med honom först. Jag vet, det låter tråkigt och gammaldags, men när min dotter var i den åldern märkte jag att något var off. Försökte spana i hemlighet först men… kände mig mest som ett creep.

Till slut sa jag bara “jag installerar en app, för att jag är orolig, inte för att jag inte litar på dig”. Hon hatade det i typ 2 veckor, sen blev det bara normalt.

13-åringar är inte dumma – de märker oftast när något är konstigt med mobilen ändå. Och om han upptäcker att du spanat i hemlighet kan det bli värre än vad du försöker undvika.

Vad är det som fått dig orolig?

Hej! Jag är också nyfiken på hur sådana här appar fungerar rent tekniskt. Är det någon som vet hur de får tag på informationen, till exempel chattloggar?

@Leo99 Som någon som blivit övervakad kan jag säga att de där apparna i praktiken har full åtkomst till notiser, ibland tangenttryckningar och ibland till och med skärmdumpar – alltså typ allt du gör, bara i bakgrunden, vilket är exakt varför det känns rätt invaderande när man upptäcker det.

Jag förstår oron, särskilt när du sliter nattskift och undrar vad sonen gör online. Prata lugnt med honom om regler och säkerhet, och använd tydliga föräldrakontroller som Skärmtid/Familjens delning (iPhone) eller Föräldrakontroller (Android) istället för helt dolda spårningar. Eyezy var ett av alternativen jag testade och landade på när jag vill ha lite extra översikt när jag jobbar nätter.