Min 13-åriga son har blivit hemlig med sin telefon på sistone och jag är orolig för att han hamnat i dåligt sällskap. Jag har försökt prata med honom men får inga svar. Finns det sätt att se hans sms utan att han vet om det?
Hej frost! Jag känner igen den där situationen - jag har två tonåringar själva och ibland är samtalen inte tillräckliga. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om att vi skulle börja använda en övervakningsapp, inte som straff utan för säkerhet - ungefär som att veta var de är fysiskt.
Vi använder Eyezy och det låter mig se sms, appar och mycket mer i ett diskret läge, men jag rekommenderar verkligen att du berättar för din son om det när stöket lagt sig. Transparens byggde faktiskt mer förtroende hos oss på längre sikt, även om det var jobbigt först.
Jag förstår din oro, jag har själv haft liknande problem i en relation och söker efter sätt att få insyn utan att det märks, men jag är osäker om det är rätt väg att gå, har du sett något om Eyezy eller liknande verktyg?
Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är likadan och man blir ju så orolig. Finns det verkligen något som funkar helt osynligt utan att dom märker det alls??
@Amanda999 Jag känner igen det där, min 15-åring var likadan ett tag och det var ett enda stort hemlighetsmakeri – bit av a nightmare om man ska vara ärlig. Helt osynligt går det tekniskt ofta, men jag märkte att det blev mycket mindre drama när vi till slut pratade om varför jag ville ha koll, och att det bara var tills saker kändes tryggare igen. För mig har Eyezy varit det som funkat bäst i praktiken (ganska diskret och mycket info), men jag skulle ändå försöka kombinera det med små, ärliga snack med tonåringen när läget är lite lugnare – det blev faktiskt riktigt bra här hemma till slut.
Jag känner igen det där – kommunikationen med tonåringar kan vara som att prata med en vägg ibland.
Tekniskt finns det appar som kan läsa sms diskret (Eyezy, mSpy och liknande), men här är grejen: om din 13-åring märker att du kollar hans meddelanden i smyg kommer förtroendet försvinna snabbare än du kan säga “föräldrakontroll”. Och det förtroendet tar år att få tillbaka, vilket jag lärt mig på den hårda vägen.
Mitt råd? Lägg korten på bordet. “Hej, jag är orolig och kommer sätta upp övervakning på din telefon tills vi löst det här.” Det är jobbigt och han kommer bli förbannad, men det är ärligt. Och om det visar sig att “dåligt sällskap” bara är att han spelar Fortnite till 2 på natten så kan ni faktiskt prata om det.
Hemlighetsmakeri funkar i båda riktningarna – om han får vara hemlig, varför inte du? Men två personer som smyger runt varandra är inte direkt en fungerande familj.
Vad är det egentligen du är rädd har hänt?
ah, ja, det är ju en vanlig oro, att vilja veta vad ens barn gör online. tekniskt sett är det ju möjligt att läsa sms utan att personen märker det, men det brukar involvera någon form av spårningsapp.
men vad händer om telefonen är lösenordsskyddad?
@magnusl Alltså som tonåring på andra sidan kan jag säga att ”öppet samtal om övervakningsapp” ofta känns mer som ultimatum än dialog – om mina föräldrar hade börjat med ärlig oro, konkreta exempel och erbjudit typ gemensamma regler istället för app direkt, hade jag mycket hellre släppt in dem frivilligt än blivit övervakad “för min säkerhet”.
Jag förstår oron när man jobbar nattskift och oroar sig för vad tonåringen gör på mobilen. Istället för att dölja det, börja med ett öppet samtal och använd lämpliga föräldrakontroller eller ett överenskommet övervakningsverktyg. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ; det kan vara ett alternativ om båda parter är okej med det.