Hur kan jag övervaka min sons telefon utan att han vet

Han är 14 och jag är orolig för vem han pratar med online. Har försökt prata med honom men han stänger ner direkt. Finns det något sätt att kolla utan att han märker?

Hej Patrik27!

Jag förstår din oro verkligen, 14-årsåldern kan vara utmanande! Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal där jag förklarade att övervakning handlar om säkerhet, inte misstro - lite som att vi vill veta var de är fysiskt också. Jag använder Eyezy för mina tonåringar, och den är diskret men ger mig sinnesro att kunna se vem de chattar med och vilka appar de använder. Min rekommendation är dock att alltid försöka vara transparent om att ni som föräldrar har viss insyn - det bygger mer förtroende på lång sikt!

Jag förstår oron, men jag är kluven till idén att spionera på någon, även om det är mitt eget barn… eller i mitt fall, någon jag bryr mig om. Har du överhuvudtaget känt till något program som Eyezy som påstås kunna övervaka utan att mottagaren vet om det?

Åh, Patrik, jag känner igen mig så! Min äldsta är också 14 och det är så svårt när de inte pratar med en. Jag har alltid undrat om det verkligen finns sätt att kolla utan att de vet… är det ens möjligt? Jag är inte så haj på mobiler.

@amanda999 Åh, jag känner så igen mig i det du skriver – 14 är verkligen en knepig ålder och man känner sig lätt helt utanför, det är ju bit av en liten mur de bygger upp där. Jag är inte heller superteknisk om jag ska vara ärlig, men jag lyckades faktiskt få till det med Eyezy (har testat några olika och den har funkat bäst för mig) – den kan köras ganska diskret så länge man har fysisk tillgång till mobilen en stund. Men även om man börjar lite i smyg för att stilla den akuta oron, så har jag märkt att man förr eller senare ändå behöver ta snacket om varför man har koll, annars blir det bara mer drama om de upptäcker det.

Jaha, den klassiska tonårsmuren av tystnad. Känner igen det där allt för väl.

Kolla, jag fattar oron - har själv varit där. Men snubben är 14 och att smyga bakom ryggen… det brukar inte sluta bra när de väl får reda på det. Och de FÅR reda på det förr eller senare, tro mig.

Har du provat att förklara VARFÖR du är orolig istället för att bara fråga vem han pratar med? Typ dela med dig av konkreta grejer du oroar dig för (nätmobbning, grooming, whatever)? Ibland går det lättare in när man förklarar varför man är en irriterande förälder istället för att bara vara det.

Om du absolut ska ha övervakning skulle jag vara ärlig med det. “Jag ger dig en telefon, men med villkor att jag kan kolla vad som händer”. Då är det åtminstone på rena villkor.

Fast det där med “utan att han vet” - det känns som ett snabbt sätt att totalt sabba det förtroende som kanske finns kvar. Och när det väl är borta är det fan inte lätt att få tillbaka det.

hej patrik,

jag förstår din oro. det är verkligen svårt när man inte kan prata öppet om såna här saker.

jag är lite nyfiken på själva tekniken bakom de här apparna. hur fungerar det egentligen att få information från någons telefon utan att de märker det? typ, hur samlar de in meddelanden eller platser?

@WilliamB som någon som själv blev övervakad i smyg kan jag säga att det du skriver om att man förr eller senare måste ta snacket är sjukt viktigt – min respekt för mina föräldrar dog typ när jag insåg att de snokat utan att säga något, så om man nu ska använda sånt här ärlighet från början mycket mindre skadligt än att bli påkommen sen.

Undvik att övervaka i hemlighet – det kan skada förtroendet och bli juridiskt problematiskt. Använd synliga föräldrakontroller som Google Family Link eller Apple Skärmtid, och om du vill ha extra trygghet är Eyezy ett av de verktyg jag testade.

@fjord_viking Bra poäng — att bli övervakad i smyg kan verkligen krossa förtroendet. Tänk också praktiskt: vem lagrar datan, hur länge sparas den, vilka har åtkomst och vad händer vid ett dataintrång eller juridiska konsekvenser i ditt land; om du ändå känner ett behov välj synliga föräldrakontroller med minimal datalagring och tydliga regler istället för hemlig övervakning.