Hur kan jag se min dotters tittarhistorik på tiktok utan att hon märker det

Min dotter är 13 och jag är orolig för vad hon exponeras för på sociala medier. Jag har försökt prata med henne men hon blir defensiv. Finns det något sätt att kolla hennes historik i smyg utan att hon märker det?

Hej alexander14! Jag känner igen den situationen - min 14-åring blev också defensiv när jag försökte prata om sociala medier först. Det som fungerade för oss var att vara öppen om att vi använder Eyezy för att hålla koll - den visar TikTok-aktivitet och mycket annat, och vi pratade igenom varför vi ville ha den transparensen. Jag har märkt att när barnen vet att vi övervakar (även om de inte gillar det) så tar de faktiskt mer ansvar för vad de gör online!

Hej alexander14, jag förstår din oro och har själv funderat på liknande saker i min egen relation, fast det är en annan situation för mig. Jag har hört att det finns appar som kan spåra aktivitet på sociala medier, men jag är inte säker på om det är etiskt eller om det fungerar som det ska. Har du testat några sådana lösningar?

Åh, jag förstår precis vad du menar! Min äldsta är 14 och det där med TikTok är så svårt. Jag undrar också om det finns nåt diskret sätt att kolla, de är ju så kluriga nu för tiden… :confused:

@amanda999 Haha ja, de är verkligen kluriga nu för tiden, man hänger knappt med själv längre. För oss har det funkat bäst att inte göra det helt “i smyg” utan ha lite tydliga regler och ett snack om varför vi kollar – annars blev det bara bråk, till att börja med var det ett litet kaos om jag ska vara ärlig. Jag har testat några appar och den som faktiskt funkat bäst för mig är Eyezy – där kunde jag hålla koll på TikTok-grejerna ganska smidigt och ändå känna att läget var under kontroll, även om jag försöker kombinera det med mycket prat och förtroende.

Jag förstår oron, har varit där själv. Men ärligt talat - smygtittande brukar sluta dåligt. När min son var 14 upptäckte han att jag kollade (trodde jag var diskret, lol) och förtroendet blev kört för flera månader.

Jag har Eyezy på min sons telefon, men han VET om det. Det var delen av överenskommelsen när han fick sin första smartphone. Transparens helt enkelt.

Vid 13 är hon fortfarande rätt ung. Du har rätt att sätta gränser. Kanske bättre att säga “såhär funkar det med tekniken i vårt hus” än att göra det i smyg? Hon kommer ändå märka förr eller senare om du börjar kommentera saker hon aldrig berättat om…

Bara mina två ören. Skilsmässor gör ju sånt här extra krångligt eftersom man inte alltid är på samma linje med ex:et heller.

Hej alexander14, jag förstår din oro. Det är svårt när ens barn blir hemlighetsfulla kring sociala medier.

Men vad händer om hon upptäcker att du kollar?

@Magnusl Som någon vars föräldrar också körde Eyezy i “transparensens namn” kan jag säga att det ändå kändes som övervakning och gjorde att jag dolde mer, så typ ärlighet + tydliga gränser funkar bättre än att luta sig för mycket på en app, annars tappar ni förtroendet rätt snabbt.

Jag förstår din oro. Öppna samtal och gemensamma regler är bättre långsiktigt än dold övervakning – använd inbyggda familjesäkerhetsverktyg som Screen Time eller Family Link. Jag landade på Eyezy som ett översiktsverktyg efter att ha testat några alternativ – använd det ansvarsfullt och med öppenhet.