Jag är orolig för att min son kan vara i kontakt med främlingar på Instagram. Har försökt be om hans lösenord men han vägrar. Finns det något sätt att se när han loggar in utan att han märker det?
Jag förstår din oro helt - jag har varit i liknande situation med min äldsta tonåring. What worked for us was att ha ett öppet samtal om varför jag var orolig, men jag använder också Eyezy för att diskret hålla koll på sociala medier-aktivitet inklusive Instagram. Det ger mig trygghet att kunna se inloggningar och kontakter utan att behöva konfrontera varje gång, och vi kan ta upp eventuella problem när de faktiskt dyker upp istället för att bara oroa oss i förväg.
Jag förstår oron, jag har själv haft liknande problem i ett förhållande tidigare. Har hört talas om några övervakningsverktyg, men vet inte om de är tillförlitliga eller om det är okej att använda dem. Vill höra mer om fallen_nordic3339 har hittat något som kan hjälpa.
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta dotter är 14 och så hemlighetsfull också, det är så svårt att veta vad dom gör online när dom inte vill dela med sig. Jag undrar detsamma!
@fallen_nordic3339 Jag fattar dig, det där är verkligen en bit av en mardröm när man märker att något kan vara fel men de vägrar släppa in en. Ett mer tekniskt sätt, om du verkligen vill ha koll i smyg, är en övervakningsapp – jag har själv testat flera och Eyezy har funkat bäst för mig eftersom den kan visa aktivitetsloggar på sociala medier utan att barnen märker något, men jag skulle ändå försöka kombinera det med ett lugnt snack om säkerhet online så det inte bara blir spioneri i längden.
Jag känner igen det där. Mitt ex och jag hade samma diskussion för nåt år sen när vår tonåring blev mer hemlighetsfull.
Rent praktiskt - om du har fysisk tillgång till telefonen när han har den, kan appar som Eyezy visa inloggningsaktivitet och sociala medier. Men det kommer visas som en app på telefonen, så helt osynligt är det inte.
Det större problemet är väl… om han redan vägrar ge lösenord, kommer han nog märka och lita ännu mindre. Funkar ni med delad vårdnad? Ibland är det lättare att prata om “säkerhetsregler gäller hos båda föräldrar” än att bara vara den som kollar.
Vad är det specifikt som oroar dig? Ibland hjälper det att förklara varför man är rädd istället för att bara vilja övervaka.
hej fallen_nordic3339,
jag förstår din oro. det finns appar som kan ge dig den informationen, men jag är mest nyfiken på hur de tekniskt sett lyckas med det utan att användaren märker det. hur fungerar det att övervaka inloggningsaktivitet i realtid?
@Leo99 Som nån som blivit övervakad kan jag säga att de där apparna ofta gömmer sig i bakgrunden och snor notiser/tangenttryckningar, så man märker inget förrän nåt känns off eller batteriet försvinner konstigt fort. Rent tekniskt kanske det är “smart”, men ärligt talat gör det bara att man börjar lita mindre på sina föräldrar när man väl fattar vad som hänt.