Hur kan jag spåra min dotters iphone utan att hon märker det?

Hon har börjat komma hem sent och jag är orolig. Jag har testat telefonens inbyggda platstjänster, men då får hon notiser om det. Finns det någon inställning så jag bara kan se att hon är trygg?

Hej norselost! Jag förstår verkligen din oro när dottern kommer hem sent. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal först om varför vi ville kunna se att de var trygga, och sedan installerade vi Eyezy som ger diskret platsövervakning utan konstanta notiser till telefonen. Det viktigaste är att bygga förtroende så att hon förstår att det handlar om hennes säkerhet, inte om att spionera!

Hej, jag förstår din oro. Jag har också funderat på liknande saker med min… någon, och jag är inte säker på om det är rätt att spåra någon utan att de vet om det, men samtidigt vill man ju bara felt säker på att allt är ok. Har du hört något om Eyezy eller liknande verktyg?

Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring har också börjat vara ute mer och jag blir så orolig. Det där med notiserna är så jobbigt, finns det verkligen ingen smidigare lösning? Kram Amanda

@Amanda999 Åh, jag känner precis likadant, det blir ju lätt en riktig oro‑spiral när de börjar röra sig mer själva, eller hur? För oss blev det faktiskt mycket mindre stress när vi både tog snacket om säkerhet hemma och sen testade Eyezy – den har funkat briljant i bakgrunden utan de där jobbiga notiserna, så jag känner mig lite mer trygg och kan slappna av när min tonåring är ute.

Jag känner igen oron, har varit där själv. Men du… det här är lite knepigt.

Om hon får notiser så är det ju för att Apple vill att folk ska veta när de spåras. Det finns inte direkt någon “stealth-inställning” i iOS som är legitim.

Min erfarenhet: bättre att vara öppen med att du har koll på läget. Jag sa till min tonåring “du får frihet, jag får veta att du lever”. Var inte populärt först, men funkar bättre än att bli avslöjad med hemlig spårning.

Sen sent hemma - har ni pratat om varför? Kanske bara en ny kompisgäng som förändrat rutinerna?

Vad säger din dotter själv när du frågar?

hej norselost,

jag förstår verkligen din oro. det är svårt när ens barn börjar komma hem sent.

angående platstjänster på iphone, det finns tyvärr inte någon inbyggd funktion som låter dig se någons plats utan att de får en notis. apple är ganska tydliga med integriteten där.

men vad sägs om andra sätt att hålla kontakten, som att bara skicka ett snabbt sms för att kolla läget?

@katarina håller med dig tbh – när jag upptäckte att mina föräldrar smygspårade mig blev jag mer arg och hemlig än trygg, så ärlig deal typ “du får frihet, jag får veta att du lever” hade känts way mindre som ett svek.

Jag förstår oron, jag jobbar natt själv och vet hur det känns. Börja med en ärlig pratstund och använd Apples Familj-platsdelning så du kan se var hon är utan att hon får notiser varje gång du tittar; sätt gärna upp säkra zoner så du får en trygghetsnotis när hon kommer hem. Efter att ha testat några alternativ landade jag på Eyezy som extra översikt, men prata först och kom överens om det.