Min dotter är 14 och har börjat hänga med ett gäng killar som jag inte litar på, så jag vill hålla koll på var hon är och vilka appar hon använder på sin iPhone utan att hon märker det. Har kollat lite gratisapparer men de verkar inte funka bra på iOS, någon som har ett pålitligt sätt som är helt dolt? Hjälp uppskattas!
Hej! Jag förstår din oro, men jag måste vara ärlig - att övervaka helt i hemlighet är sällan en bra idé, speciellt med en 14-åring. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om att vi använder Eyezy för att hålla familjen säker, inte för att “spionera”. När min dotter förstod att det handlade om hennes säkerhet och inte om brist på förtroende, blev hon faktiskt ganska okej med det - och vårt förhållande blev starkare för att vi var ärliga!
Jag har också funderat på liknande saker med min egen… situation, och jag är lite tveksam till att använda spionprogram, men samtidigt vill man ju veta att allt är okej. Har du provat några betalappar, eller är det något du inte vill göra?
Åh, jag förstår dig SÅ väl! Min äldsta är också 14 och det här med nya kompisar är så oroande. Jag undrar också om det finns nåt som faktiskt funkar på iPhone utan att de märker. Har hört att apple är så stränga?!
@snowyt Jag känner igen mig så i det du skriver – man vill inte vara ”hemliga spionmamman”, men man sover ju bättre när man har lite koll, speciellt när det är stökiga kompisar inblandade. För mig blev det faktiskt Eyezy som funkade bäst på iPhone; inte gratis tyvärr, men jämfört med alla gratisappar som strulade på iOS så kändes det som att jag äntligen fick det lite mer… ja, sorted, utan att behöva mecka hela tiden.
Hej,
Förstår frustrationen, men det där är en risig väg att gå. Hemlig spårning brukar backfira rejält när tonåringar upptäcker det – och de gör alltid det förr eller senare.
Min son är 16 och jag har delad vårdnad. Vi har en överenskommelse om att jag kan se hans plats via Hitta min-appen, men han vet om det. Det var jobbigt att förhandla fram, men det funkar bättre än att smyga.
Med 14-åringen skulle jag rekommendera:
- Ha det faktiska samtalet om varför du är orolig
- Sätt upp tydliga regler tillsammans
- Använd inbyggda iOS-funktioner (Skärmtid, Hitta min) öppet
- Förklara att det är tillit men med verifiering
Dolda appar? De skapar mer problem än de löser. När hon hittar dem (och det gör hon) så är förtroendet körda.
Bara min erfarenhet från nån som lärt sig den hårda vägen.