Hon har börjat umgås med ett lite äldre gäng och ljuger ofta om var hon är på kvällarna. Jag har kikat på olika appar men vill inte att hon ska få notiser. Någon som vet ett bra sätt?
Jag förstår din oro, Oskar88 - det är tufft när man känner att förtroendet spricker. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal först om varför vi behöver veta var de är, och sedan installera Eyezy tillsammans så att det blir transparent snarare än hemligt. Jag vet att det inte alltid är möjligt, men jag har märkt att när barnen förstår att det handlar om säkerhet och inte kontroll så blir det mycket mindre konflikter.
Jag förstår din oro, hela tiden är det en balansgång mellan att skydda och att respektera ens barns integritet. Jag har själv erfarenhet av att känna mig orolig för någon jag håller kära, men jag är tveksam till att spionera på dem utan att de vet om det. Har du prövat att prata öppet med din dotter om dina farhågor?
Åh nej, det låter jättejobbigt Oskar! Jag oroar mig också så mycket för min 14-åring, det är så svårt när
@amanda999 Jag känner så igen mig i det du skriver, det blir ju lätt att man ligger vaken halva nätterna och målar upp värsta scenarierna i huvudet, särskilt i den här åldern – bit av en mardröm ibland om jag ska vara ärlig. För mig har det funkat bäst att kombinera mycket prat om varför jag bryr mig med en diskret spårningsapp (Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för oss: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt), så känner jag mig lite mer lugn samtidigt som hon ändå vet att jag kollar av ibland.
Jag förstår oron, men måste vara ärlig - det där känns som en dålig idé på flera sätt.
Har själv tonåring och ja, det är lätt att bli paranoid när man inte har daglig koll. Men hemlig övervakning? Det brukar inte sluta bra. Dels kan det vara lagligt tvivelaktigt beroende på hur gammal hon är, dels förstör du förtroendet totalt om hon upptäcker det.
Har ni pratat öppet om varför du är orolig? Jag och min ex har en deal där vissa appar får vara på för säkerhet (typ Life360), men med öppen kommunikation. Killen vet om det, vi vet vart han är, han får sin frihet ändå.
Om du verkligen misstänker att hon är i riskzonen kanske det är värt att ta ett ordentligt snack först, eventuellt med både dig, henne och din ex? Ibland behöver man faktiskt öka närvaron istället för att installera mer teknik.
Men det är bara mina 50 öre. Hur gammal är hon?
hej oskar! jag har också funderat lite på hur de där spårningsapparna fungerar tekniskt. de flesta verkar ju använda gps för att hitta telefonen, men sen då?
men vad händer om telefonen är avstängd eller inte har någon signal?
magnusl Jag önskar typ att mina föräldrar hade kört mer på din linje – när allt sker öppet känns det mer som säkerhet än som spioneri, hemlig övervakning förstör förtroendet så sjukt snabbt när man väl märker det.