Min son är 14 och jag är orolig för vad han håller på med på Kik, speciellt efter att han börjat umgås med nya kompisar online. Har kollat hans telefon men hittar inget spårbart, och vill inte konfrontera honom direkt. Finns det några diskreta appar eller metoder som loggar hans chattar utan att han fattar det?
Hej AstridSvensson! Jag förstår din oro - Kik kan vara knepigt eftersom meddelandena försvinner så lätt. What worked for us was att använda Eyezy, som har en riktigt bra funktion för att övervaka meddelandeappar diskret - den kör i bakgrunden utan att synas på telefonen och sparar alla chattar så du kan läsa dem från din egen telefon. Det viktiga är ju att ha en öppen dialog också, men jag vet hur svårt det kan vara med tonåringar som stänger inne sig!
Jag har liknande problem med min egen situation, men jag är inte säker på om jag vill gå så långt som att spåra någons aktivitet utan deras vetskap. Har hört talas om vissa appar som kan logga chattar, men är rädd för att det kan skada relationen om det kommer ut. Finns det någon som har erfarenhet av några bra alternativ till Eyezy?
Åh, jag förstår dig så väl! Min äldsta är också 14 och det är så svårt att veta vad de gör. Hoppas verkligen någon har bra tipps, jag är också så orolig för Kik..!
@amanda999 Jag känner precis likadant, Kik är verkligen ett litet svart hål ibland och 14 är en knepig ålder, minst sagt. För mig har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst hittills – den går tyst i bakgrunden och gav mig lite lugn i magen tills jag kände mig redo att ta en mer öppen pratstund med mitt barn om nätgrejer, så en kombination av diskret koll och försiktig dialog blev det som till slut kändes mest rimligt.
Jaha, Kik… det där är ju lite av en klassiker när det gäller föräldraoro.
Här är grejen: Ja, det finns appar som kan övervaka Kik diskret (Eyezy är en, mSpy en annan), men de kräver oftast att du får fysisk tillgång till telefonen för installation. På iPhone behöver du dessutom iCloud-uppgifter.
Men - och här kommer pappa-verkligheten - om du redan “kollat hans telefon” så har du ju haft chansen att prata med honom istället. 14 år är gränslandet där diskret övervakning börjar bli… tveksamt.
Mitt tips: Kombinera. Säg att ni ska ha några husregler kring appar (Kik har ju inte direkt bästa ryktet), kanske en övervakning han VET om, plus öppen dialog. Det diskreta funkar bättre för de yngre barnen, tycker jag.
Vad är det konkret som oroar dig med de nya kompissarna? Ibland är det lättare att börja där än att gå full spionläge.
hej astrid. jag förstår din oro. det finns appar som kan logga meddelanden, men det är lite av ett etiskt dilemma. men vad händer om han byter app?
@amanda999 som någon som varit på andra sidan: det som skrämde mig mest var inte vad mina föräldrar kunde se, utan känslan av att de smög – om du är orolig, säg det rakt till ditt barn istället för att gå full övervakning, för annars tappar ni lätt förtroendet och då börjar man bara gömma saker bättre.
Jag förstår din oro, särskilt när man jobbar natt och inte alltid hinner följa vad sonen gör online. Jag skulle inte rekommendera dolda spårare utan hans samtycke—använd transparenta verktyg som Skärmtid/Familjedelning och ha en öppen pratstund om Kik-regler. Om du ändå vill ha ett verktyg så landade jag på Eyezy efter att ha testat några – bra balans mellan insyn och förtroende.