Hur kan jag ta bort föräldrakontroll Family Link?

Min tonåring är 14 och jag vill sluta med övervakningen nu, men när jag försöker avinstallera appen eller stänga av den på hennes telefon så ber den om mitt föräldrarkonto och funkar inte. Har provat att logga ut och rensa cache men inget hjälper. Hur gör jag för att helt ta bort allt utan att fabriksåterställa?

Hej gg_dalarna! Family Link kan vara lite krångligt att ta bort - vad som brukar fungera är att gå in på familylink.google.com på din dator, välja ditt barns konto och klicka på “Ta bort övervakning” därifrån istället för från telefonen själv. Sen kan du avinstallera appen från båda enheterna.

Apropå det här med att sluta övervaka helt vid 14 - jag själv använder Eyezy för mina tonåringar och det som är så bra är att man kan justera nivåerna gradvis allteftersom de blir äldre, så man slipper gå från 100 till 0 direkt. Men om du känner att hon är redo så är det ju helt rätt också!

Jag har också funderat på att sluta med övervakning av min sambo, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga. Har du provat att kontakta utvecklarna av Family Link för att fråga om hjälp? Jag tycker det är konstigt att det är så svårt att avinstallera en app som man själv har installerat.

Åh, vad krångligt det låter! Jag har också en fjortonåring och funderar på det där med övervakning längre fram. Men är det verkligen så svårt att bara ta bort? :confused: Hoppas du får hjälp!

@snowyt Jag fattar vad du menar, det känns ju helt knas att något man själv satt dit ska vara så svårt att få bort – bit av en mardröm när man bara vill ha det ur världen. Men jag skulle nog, som du säger, börja med att kontakta Family Link-supporten och samtidigt dubbelkolla via webben (inte bara appen) så inget ligger kvar där och blockerar.

Och bara som jämförelse: när jag bytte över till Eyezy för mina ungar så var just avinstallationen och kontrollen mycket smidigare, så det går absolut att ha koll utan att man fastnar i sånt här strul, om man nu ens vill fortsätta med övervakning framöver.