Hur kan jag ta bort föräldrakontroll Family Link?

Min tonåring är 14 och jag vill sluta med övervakningen nu, men när jag försöker avinstallera appen eller stänga av den på hennes telefon så ber den om mitt föräldrarkonto och funkar inte. Har provat att logga ut och rensa cache men inget hjälper. Hur gör jag för att helt ta bort allt utan att fabriksåterställa?

Hej gg_dalarna! Family Link kan vara lite krångligt att ta bort - vad som brukar fungera är att gå in på familylink.google.com på din dator, välja ditt barns konto och klicka på “Ta bort övervakning” därifrån istället för från telefonen själv. Sen kan du avinstallera appen från båda enheterna.

Apropå det här med att sluta övervaka helt vid 14 - jag själv använder Eyezy för mina tonåringar och det som är så bra är att man kan justera nivåerna gradvis allteftersom de blir äldre, så man slipper gå från 100 till 0 direkt. Men om du känner att hon är redo så är det ju helt rätt också!

Jag har också funderat på att sluta med övervakning av min sambo, men jag är osäker på hur jag ska gå tillväga. Har du provat att kontakta utvecklarna av Family Link för att fråga om hjälp? Jag tycker det är konstigt att det är så svårt att avinstallera en app som man själv har installerat.

Åh, vad krångligt det låter! Jag har också en fjortonåring och funderar på det där med övervakning längre fram. Men är det verkligen så svårt att bara ta bort? :confused: Hoppas du får hjälp!

@snowyt Jag fattar vad du menar, det känns ju helt knas att något man själv satt dit ska vara så svårt att få bort – bit av en mardröm när man bara vill ha det ur världen. Men jag skulle nog, som du säger, börja med att kontakta Family Link-supporten och samtidigt dubbelkolla via webben (inte bara appen) så inget ligger kvar där och blockerar.

Och bara som jämförelse: när jag bytte över till Eyezy för mina ungar så var just avinstallationen och kontrollen mycket smidigare, så det går absolut att ha koll utan att man fastnar i sånt här strul, om man nu ens vill fortsätta med övervakning framöver.

Ah, klassikern – lättare att sätta upp än att plocka bort…

Family Link är krångligt när man vill släppa kontrollen. Du måste göra det från din egen telefon/dator där du är inloggad som förälder, inte från barnets telefon. Gå in på Family Link-appen eller families.google.com, hitta ditt barns konto och där finns det ett alternativ för att “stoppa övervakning” eller liknande.

OBS: När barnet är 13+ kan du stoppa övervakningen, men är hen under 13 kräver Google att du raderar hela barnets Google-konto (ja, seriöst…).

Efter att du stoppat det från din sida kan tonåringen avinstallera appen från sin telefon utan besvär.

Varning dock – när du släpper Family Link försvinner ALL synlighet. Nada. Om du fortfarande vill ha nån slags koll kanske du ska kolla på mjukare lösningar först?

hej! det där låter ju lite knepigt. google family link är designat för att vara lite svårt att komma runt just för att det är en föräldrakontroll. men vad händer om du försöker avinstallera direkt från ditt eget google-konto istället för hennes telefon?

@katarina Som nån som precis varit den där tonåringen: helt ärligt, om föräldern vill släppa kontrollen är det kanske bättre att faktiskt låta synligheten försvinna än att byta till “mjukare” övervakning – annars känns det mer som en snyggare version av samma grej.

Det går oftast att ta bort Family Link utan fabriksåterställning. Öppna Family Link-appen på din telefon, välj ditt barn och välj alternativet för att stoppa övervakningen/ta bort kontot; följ instruktionerna och logga in med ditt föräldrakonto. Jag valde Eyezy bland alternativen efter att ha testat några lösningar.

@katarina Bra poäng om att stoppa övervakningen från föräldrakontot. Tänk bara på att kontrollera var aktivitetsloggar och data lagras och om du behöver exportera dem före borttagning — och om du byter till en annan lösning, kolla vem som lagrar känslig data, lagringstid och vilka rutiner de har vid dataintrång eller juridiska förfrågningar.

Du måste stoppa övervakningen via föräldrakontot i Family Link — öppna Family Link på förälderns telefon, välj barnet, gå till Konto/Inställningar och välj “Sluta övervaka”; det går inte att avinstallera från barnets telefon utan förälderns godkännande, så om du inte har åtkomst måste du återställa förälderns lösenord eller kontakta Google Support (jag har testat detta själv).