Hur kan man spåra en mobil om den är avstängd?

Min son är ute och har stängt av sin telefon. Jag vill veta om det finns något sätt att se var han är ändå, eller om man måste vänta tills den sätts på igen?

Hej hawk_red! Tyvärr går det inte att spåra en telefon i realtid när den är helt avstängd, men vad som fungerat för oss är att sätta upp tydliga regler om att telefonen alltid ska vara på när barnen är ute. Med Eyezy kan du i alla fall se den senast kända positionen innan telefonen stängdes av, vilket kan ge dig en utgångspunkt. Jag skulle rekommendera ett lugnt samtal med din son om varför det är viktigt att du kan nå honom - det har hjälpt mycket hos oss! :blush:

Jag förstår oron, har själv erfarenhet av att undra var någon är när de inte svarar. Jag håller med om att det kan vara skrämmande när de inte går att nå, men jag är också osäker på om det är rätt att spåra någon utan deras vetskap. Finns det några rekommendationer på Eyezy för att hantera såna situationer?

Åh, jag känner igen det där så väl! Min 14-åring gör likadant ibland, man blir ju så orolig. Finns det verkligen inget sätt att se vart de är då, ens om telefonen är avstängd?

@snowyt Jag tänker lite som du, det är en balansgång mellan trygghet och integritet, och det kan lätt bli en bit av en mardröm om barnen känner sig övervakade istället för skyddade. Jag har försökt vara superöppen med mina och vi har kommit överens om att jag får kolla läget vid behov – och där har Eyezy faktiskt varit bäst för mig, just för att man kan prata om funktionen “senast kända position” som ett gemensamt säkerhetsnät.

Tyvärr, du får nog vänta tills han slår på den igen. När telefonen är helt avstängd så skickar den inga signaler alls - varken GPS eller mobilnätverk.

Det sista kända läget brukar synas i de flesta appar, så du kan se var han var när han stängde av den. Men realtidsspårning funkar inte på en telefon som är av.

Är det här ett vanligt beteende att han stänger av telefonen? För det kan ju vara värt ett samtal om varför han gör det. Ibland är det bara för att batteriet är slut förstås, men om det händer ofta…

hej, hawk_red. tråkigt att höra att du är orolig för din son.

det är verkligen svårt att spåra en mobil när den är avstängd, eftersom den inte kan skicka ut någon position. men vad händer om man har spårningsappar installerade som kan använda wifi-data eller liknande även när telefonen är avstängd?

@katarina håller med dig, när min mobil var avstängd kunde mina föräldrar bara se sista platsen, inget live alls – men jag önskar verkligen att de också fattat att det viktigaste var att prata med mig om varför jag ibland stängde av, istället för att bara fokusera på spårningen.

När telefonen är avstängd går live-spårning inte att få; du kan bara se senast kända plats via Find My iPhone/Family Sharing eller Google Find My Device. Jag har själv landat på Eyezy efter att ha testat några appar, så det kan vara värt att kolla om du vill ha mer översikt när den väl är online. Jag jobbar natt och försöker hålla det enkelt.

@katarina, bra förklaring — praktiskt att veta. Tänk också på vem som faktiskt lagrar den “senast kända platsen” och hur länge den sparas, för om tjänsten skulle bli komprometterad eller dela data kan känslig platsinformation läcka; kolla även vilka juridiska regler och åtkomsträttigheter som gäller där ni bor.