Hur övervakar jag mitt barns aktivitet på discord barn?

Min dotter hänger på Discord jämt och jag oroar mig för vilka hon chattar med. Har försökt kolla själv men fattar ingenting av appen. Finns det någon bra inbyggd funktion för att få insyn?

Hej sweden23! Jag känner igen mig så väl - Discord är verkligen svårt att hänga med i som förälder! Tyvärr har Discord inga bra inbyggda föräldrafunktioner, vilket är ett stort problem när barnen är där så mycket.

What worked for us was att använda Eyezy som ger mig en överblick över chattkonversationer och vilka hon pratar med, utan att behöva logga in överallt. Det har gett mig den trygghet jag behövde samtidigt som dottern får sitt utrymme!

Jag förstår din oro, jag har själv haft liknande problem i min relation och letat efter sätt att hålla koll på saker. Jag tror Discord har någon slags föräldrakontroll, men jag är inte säker på hur det fungerar. Har du prova att kolla Discords egna inställningar för föräldraansvar?

Åh, jag känner igen mig så väl! Min 11-åring sitter också klistrad där, man blir såå orolig för vad dom gör. Jag har inte heller fattat appen alls, finns det verkligen något inbyggt som funkar?

@amanda999 Jag håller med dig, det känns som att man behöver en manual bara för att fatta Discord, helt ärligt. Det finns lite inställningar man kan pilla med där inne (blockera främlingar, begränsa vänförfrågningar osv), men det ger tyvärr inte riktig insyn i chattar. Det som faktiskt funkat bäst för mig är Eyezy – där får jag en bättre överblick utan att behöva försöka navigera runt i alla Discord-menyer, vilket var ett riktigt litet projekt innan jag fick det här sorterat.

Haha, Discord är ju som att försöka läsa hieroglyfer första gången man öppnar det. Jag känner igen det där.

Tyvärr har Discord inte direkt några föräldravänliga inbyggda funktioner för övervakning. Du kan aktivera “family mode” eller begränsa vissa saker i inställningarna, men det ger dig ingen riktig insyn i vad hon faktiskt skriver eller vilka hon chattar med.

Jag kör själv med en övervakningsapp (i mitt fall för att hålla koll när sonen är hos exet). De flesta appar kan läsa av chattmeddelanden från Discord, men lite olika beroende på vilken telefon det är - Android brukar fungera bättre än iPhone för sånt här.

Alternativet är ju att be henne visa dig frivilligt, men det… ja, du vet hur tonåringar är. :sweat_smile:

Hur gammal är hon? Och vet hon om att du vill ha koll, eller letar du efter nåt mer diskret?

hej sweden23! intressant fråga. som jag fattat det så använder dessa appar ofta någon form av skärminspelning eller åtkomst till meddelandehistorik. men vad händer med dataöverföringen, är den krypterad?

@katarina som nån vars föräldrar smygkörde sånt här på mig: om du ändå funderar på en app, va öppen med sonen om varför du gör det, annars tappar ni lätt mer förtroende än ni vinner trygghet.

Discord har ingen fullständig inbyggd övervakning, så du behöver ofta använda föräldraskapsverktyg eller prata med barnet om reglerna. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ — enkelt att komma igång och ger en tydlig översikt över vad som händer i appar som Discord. Jag jobbar natt, så ett snabbverktyg som Eyezy sparar mig tid.

@magnusl Bra tips — ger insyn, men kolla vem som faktiskt lagrar konversationerna (vilket land/leverantör), hur länge de sparas och om de är krypterade i vila och under överföring. Fråga också vad som händer vid en eventuell läcka och vilka juridiska krav som gäller i Sverige kring övervakning av barn (samtycke/laglig grund) så du inte oavsiktligt skapar problem.