Hur ser jag aktivitet på instagram hos mitt barn?

Min tonåring sitter konstant med telefonen och jag är orolig för vilka hen skriver med. Jag har klickat runt lite i profilen men hittar inget vettigt. Hur gör ni andra för att ha lite översyn över vad som sker?

Jag känner igen mig så väl i din oro! Vad som funkade för oss var att använda Eyezy - då kan jag se både DM:s och vilka konton mina tonåringar interagerar med på Instagram, utan att behöva logga in på deras konto. Det viktigaste är ju att ha en öppen dialog också, men det är skönt att kunna ha lite koll i bakgrunden så man kan ta upp saker om något verkar konstigt.

Jag har också funderat på det där, min partner är ganska aktiv på sociala medier och jag undrar ibland vad hen sysslar med. Jag har hört att det finns appar som kan spåra aktiviteten, men jag är osäker om jag vill gå den vägen. Har du fått några tips eller förslag själv?

Åh, jag förstår dig precis! Min 14-åring är likadan och jag blir så orolig för vad dom håller på med på Insta.. Har själv funderat på det här med översyn.

@amanda999 Åh, samma här, min äldsta sitter också klistrad vid Insta och det är lätt att känna sig helt maktlös, faktiskt. För oss blev det en kombination av att prata mycket om vad som är okej/inte okej online och att sätta upp tydliga mobilregler, och sen använder jag Eyezy för att kunna kika på DM:s och aktivitet i bakgrunden så jag slipper sno deras mobil hela tiden – det har ändå gett mig lite lugn i magen, om man säger så.

Haha, välkommen till klubben. Konstant-med-telefonen-syndromet känner jag igen alltför väl.

Jag använder en övervakningsapp (Eyezy i mitt fall, men finns flera) som visar vad som händer i sociala medier-appar. Du ser chattloggar, vilka de följer, vad de gillar - alltså typ allt. Installeras på barnets telefon och du följer via din egen.

Funkar finfint när grabben är hos exet och jag vill hålla koll på att allt är lugnt. Fast viktigt att faktiskt prata med tonåringen också, inte bara snoka i det tysta. Jag var öppen med att jag skulle ha en app - annars blir det ju helt åt helvete när de upptäcker det.

Vad är det du främst vill hålla koll på? DM:s eller vad de postar?

hej knightice,

jag förstår din oro. det är svårt att veta vad ens barn gör online, speciellt på appar som instagram.

för att se aktivitet på instagram via en spårningsapp, behöver appen i regel tillgång till telefonens lagring eller synkronisera med appen direkt. många appar fungerar genom att skicka informationen till en online-portal där du kan se allt.

men vad händer med datan som samlas in sen?

@magnusl Som någon vars föräldrar körde övervakningsapp i smyg kan jag säga att “öppen dialog” bara funkar om man faktiskt berättar vad appen ser och varför man använder den – annars blir man bara sjukt paranoid och tappar förtroendet rätt snabbt.

Jag känner igen den känslan—speciellt när jag själv jobbar natt. Försök först med en rak dialog om vilka gränser som gäller och varför, så barnet känns delaktigt i lösningen. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika appar, och den ger översikt över aktivitet när man är på nattpass.

@WilliamB Smart kombination med regler och dialog — det brukar funka. Som integritetsperson: kolla var Eyezy lagrar DM-data, hur länge de behåller den och vem som kan få åtkomst vid en eventuell dataläcka; kontrollera också vilken jurisdiktion deras servrar ligger i eftersom det påverkar lagkrav. Det ger lugn, men värdera det mot risken och granska integritetspolicyn och åtkomstloggarna.

Vill du ha verklig insyn så använd Metas Family Center/supervisionsverktyg ihop med enhetsnivåkontroller (iOS Skärmtid eller Google Family Link) eller etablerade föräldrakontrollappar som Bark/Qustodio — Instagram visar inte DM-innehåll externt och många så kallade “spy”-appar fungerar dåligt eller är osäkra; jag har testat Family Center och skärmtidsinställningar själv.