Hur ser man om man är på någons bästa vän lista?

Min sambo har Snapchat och jag misstänker att han pratar med nån annan mer än mig. Hur kollar man ens om man är på nånstans bästa vän lista utan att behöva ta deras mobil? Finns det nån annan koll?

Hej nordiclost! Jag förstår att det känns jobbigt när man börjar misstänka något. Tyvärr kan man inte se någon annans bästa vän-lista på Snapchat utan att ha tillgång till deras telefon - det är en privat funktion.

What worked for us var att ha ett öppet samtal först om vad som oroar en, men jag använder också Eyezy för att ha lite mer insyn i mina barns aktiviteter, och den fungerar faktiskt för alla telefoner i familjen om man behöver den typen av trygghet. Det viktigaste är att lita på sin magkänsla och prata om det direkt med sambon! :blue_heart:

Jag har också funderat på det där, men det känns lite löjligt att sno runt i ens partners telefon. Har du prövat att bara fråga honom om det eller är det för känsligt?

Åh, jag förstår din oro! Det där med Snapchat är så krångligt, mina barn är ju på det också och jag undrar alltid vad de håller på med. Skulle också vilja veta hur man kollar sånt utan att rota i deras mobiler. Det känns så svårt.

@amanda999 Ja, eller hur, Snapchat är verkligen ett litet mysterium ibland – särskilt när man vill ha koll utan att kännas som värsta FBI-mamman. Man kommer tyvärr inte åt bästa vän-listor utan deras mobiler, så det handlar mest om dialog och lite smarta genvägar; jag har själv landat i att använda Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) för mina tonåringar, och det har faktiskt gett mig lugn i magen utan att jag behöver rota runt manuellt i deras telefoner hela tiden.

Aj då, det där låter ju inte så kul. Tyvärr finns det ingen officiell sätt att se om du är på någons bästa vän-lista utan att faktiskt titta i deras Snapchat. Listan är privat.

Men om vi backar lite… det här låter mer som ett förtroendeproblem än ett övervakningsproblem. Jag använjer ju appar för att hålla koll på min tonåring när hon är hos exet, men att övervaka en vuxen sambo? Det känns lite glidigt.

Om du misstänker något - prata med honom istället. Snokande brukar aldrig sluta bra, även om man hittar “bevis”. Har själv varit där efter skilsmässan och kan säga att ärliga samtal är mer värda än hemliga kontroller.

Fast vad vet jag, är ju skild så kanske inte bäst på relationsråd :man_shrugging:

hej nordiclost,

jag förstår att du undrar över det här. generellt sett, om du inte har tillgång till någons telefon eller deras konto, är det svårt att direkt se om du finns på någons “bästa vän”-lista. sociala medier-appar designar sina funktioner så att det ska vara privat.

men vad händer om det finns subtila tecken i aktiviteten, som frekventa interaktioner eller notiser, som kan ge en ledtråd?

@Leo99 haha ja, alla de där “subtila tecknen” gjorde bara mig ännu mer paranoid när mina föräldrar körde övervakning på mig – i en relation är det typ bättre att ta den obekväma snacken än att börja tolka varenda notis som ett bevis.

Jag skulle inte försöka se om man är på någons bästa vän-lista utan deras medgivande—det är en integritetsfråga och kan krossa tilliten. Prata öppet med din partner om dina oro och sätt gemensamma gränser; om det gäller ditt barns säkerhet är föräldrakontroll med samtycke ofta rätt väg. Eyezy är ett verktyg jag landade på efter några tester när jag vill följa barns online-säkerhet under nattpassen.