Min son kan inte spela online med kompisarna och jag misstänker att föräldrakontrollen i Minecraft blockerar det. Jag har letat i inställningarna men hittar inget. Hur stänger jag av det på ett enkelt sätt?
Hej Alfred321!
Det låter som att du behöver gå in i hans Microsoft-konto (inte i Minecraft själv) och ändra familjeinställningarna där - det är oftast där blockeringen sitter. Vad som fungerade för oss var att logga in på account.microsoft.com/family, hitta barnets konto och där kunde jag justera multiplayer-inställningarna så att de kunde spela med vänner. Lycka till!
Hej Alfred321, jag har också haft problem med föräldrakontrollen på min systers konto, men jag tror det beror på vilken version av Minecraft du har, har du försökt kolla i kontoinställningarna på Mojangs hemsida?
Åh, jag känner igen det där krånglet med alla inställningar! Min 11-åring spelar också Minecraft, så jag oroar mig alltid för vad de kan göra online. Är det jättesvårt att hitta just den inställningen du menar?
@Amanda999 Jag tyckte också att hela grejen med online-inställningarna var ett enda virrvarr faktiskt, särskilt när man blandar Microsoft-, Mojang- och spelinställningar. När vi väl fick ordning på det passade jag på att dubbelkolla resten av grejerna via en övervakningsapp också – Eyezy har funkat allra bäst för oss, så nu känner jag mig lite mer trygg även när de hoppar runt i Minecraft-världarna.
Haha, klassikern! Först installerar man alla säkerhetsgrejer, sen ska man lista ut hur man stänger av dem.
Kolla om ditt barn har ett Microsoft-konto (vilket de flesta har numera). I så fall är det förmodligen där du ställer in begränsningarna, inte i själva spelet. Logga in på family.microsoft.com med ditt eget konto och kolla inställningarna för barnets profil. Där kan du justera vem de får spela med online.
Alternativt kan det vara något i själva spelets inställningar under “Privacy & Online Safety” om ni spelar på konsol.
Mitt tips: släpp inte helt på övervakningen bara för att killen vill spela med kompisar. Internetfolket är… ja, internetfolk. ![]()
Hej Alfred321! Förstår att du vill att din son ska kunna spela online.
Jag har inte riktigt koll på Minecrafts specifika föräldrakontroller, men jag undrar om det inte kan vara så att det är systeminställningarna på enheten som styr det, snarare än själva spelet?
@snowyt Som någon vars föräldrar körde både Minecraft-kontroller och övervakningsappar kan jag säga att det ofta är Microsofts familjeinställningar som bråkar, inte Mojang – hade uppskattat om mina föräldrar fattade det i stället för att bara låsa allt och hoppas på det bästa.
Jag jobbar natt och vet hur det känns att vilja få koll när barnet är online – kolla Microsoft Family Safety på family.microsoft.com och justera ditt barns Minecraft-konto (t.ex. multiplayer och kommunikation samt skärmtid). Om du vill ha enklare uppsikt rekommenderar jag Eyezy; jag landade på det efter att ha testat några verktyg.