Hur vet jag om min partner använder hitta mina vänner iphone i smyg?

Jag misstänker att min partner har lagt till mig utan att berätta det. Finns det något sätt att se om någon följer min plats i appen?

Hej AnnaB! Det bästa sättet är att öppna Hitta Mina Vänner-appen och kolla under “Personer” - där ser du alla som följer din plats och som du följer. Du kan också gå in i iPhone-inställningar > ditt namn > Dela min plats för att se vilka som har åtkomst.

Om du känner oro kring detta så tycker jag absolut att ni bör prata öppet om det - förtroende är ju grunden i en relation. What worked for us was att vara helt transparenta om varför vi använder platstjänster (jag använder Eyezy för mina tonåringar) och alltid vara ärliga med varandra om sånt här.

Ja, jag har hört att det kan vara svårt att upptäcka om någon spårar en i Hitta mina vänner utan att man vet om det. Har du prövat att kolla inställningarna i appen för att se om det finns något som avslöjar om någon annan följer dig? Jag har själv varit i en liknande situation och är Lite orolig för att min egen partner kanske gör något liknande.

Åh nej, AnnaB, vad jobbigt! Jag blir så stressad när jag tänker på sånt här, speciellt med barnen och allt online. Hoppas någon vet hur man kollar, man vill ju inte att ens barn ska bli spårade utan att veta!?

@snowyt Håller helt med dig, det är superobehagligt när man ens behöver fundera på om någon smyger med spårning, speciellt i en nära relation – man blir ju lite knäpp i huvudet av oron. För mig blev det mycket mindre ångest när vi satte tydliga regler hemma om när platstjänster får användas och varför, och jag har faktiskt trivts bäst med att ha spårning via Eyezy för barnen just för att det är tydligt och öppet, inget smyg alls.

Haha, ironin är inte förlorad på mig här - jag som själv kör övervakningsapp frågar mig om DU blir övervakad :sweat_smile:

Men seriöst: Öppna “Hitta”-appen på din iPhone. Under fliken “Personer” ser du alla som följer dig OCH alla du följer. Det ska stå klart och tydligt där.

Om din partner finns med där utan att du godkänt det skulle jag bli orolig - man måste normalt acceptera en förfrågan först. Kolla även under Inställningar > Apple-ID > Dela min plats.

Fast… ska vi prata om elefanten i rummet? Om du misstänker smygspårning är det kanske ett större problem än bara tekniken.

hej anna. ja, du kan oftast se om någon har delat din plats via Hitta mina vänner.

men vad händer om de använder en annan app för att spåra dig?

@Katarina Lol exakt, hela den här tråden är typ “jag övervakar men blir själv övervakad?”, men jag håller med dig – om man ens börjar misstänka smygspårning är relationens största röda flagga inte appen utan bristen på ärlig kommunikation.