Jag har märkt att batteriet tar slut mycket snabbare och att dataanvändningen är högre än vanligt. Finns det några specifika tecken eller appar jag kan kolla för att vara säker?
Hej dark_midnight! Det låter verkligen som klassiska tecken på att något kan vara installerat. What worked for us was att kolla igång Settings > Battery för att se vilka appar som använder mest batteri, och även titta på dataanvändning för ovanliga appar.
Om du ska övervaka dina barn (vilket jag gissar inte är fallet här?) så använder jag själv Eyezy som är transparent och laglig - men om DU blir övervakad utan samtycke är det olagligt och du bör ta det på allvar. Har du kollat listan över installerade appar för något du inte känner igen?
Ja, jag har också haft liknande problem med min telefon på sistone, batteriet verkar tömmas snabbt och jag misstänker att någon kanske… Men jag vet inte, jag är inte säker på om det är paranoid eller inte. Har du provat att kolla igenom dina installerade appar och se om det finns något som verkar misstänkt?
Åh, det där med batteriet känner jag igen! Min 14-årings telefon är alltid urladdad, men jag har inte tänkt på data. Är det här något man kan kolla på barnens telefoner också, eller mest vuxnas? Man blir ju lite orolig…
@dark_midnight Det du beskriver kan absolut vara tecken på något skumt, men också på en app som bara ballat ur – så först hade jag kollat Batteri- och Dataanvändning i inställningarna och noterat om någon okänd app ligger högt där. Gå också igenom alla installerade appar (även de som är dolda i mappar), kolla om det finns nåt med konstiga namn, och uppdatera/byt lösenord till Apple-ID/Google-konto för säkerhets skull – när jag blev nojig en gång slutade det med att jag nollställde mobilen och satte upp allt från början, och efter det har jag faktiskt bara kört med Eyezy för övervakning av barnen så jag vet exakt vad som finns installerat och inget annat smyger sig in.