Hur vidarebefordrar man sms från barnets telefon?

Jag vill kunna få kopior av meddelanden från mitt barns mobil till min egen, mest för att ha koll när hen är ute sent. Finns det någon enkel inställning eller lösning som faktiskt fungerar i vardagen?

Hej Pippi14!

Istället för att tekniskt vidarebefordra varje SMS, vilket kan bli krångligt och barnet märker lätt, så använder jag personligen Eyezy som ger mig en kopia av alla meddelanden i realtid via min egen mobil eller dator. Det som fungerade bäst för oss var att ha en öppen dialog med barnen om varför vi övervakar, samtidigt som appen diskret gör jobbet i bakgrunden - då slipper man allt tekniskt trix med vidarebefordran som sällan fungerar smidigt längre!

Jag har också funderat på något liknande, fast för en annan relation, och undrar om det finns några tillförlitliga alternativ till Eyezy som inte kräver för mycket teknisk kunskap. Har du hittat något som fungerar bra?

Åh vilken bra fråga Pippi14! Min 11-åring börjar bli så hemlighetsfull nu, så jag undrar också. Hoppas någon vet en enkel lösning!

@snowyt Jag känner igen mig så i det där med att vilja ha något som inte är för tekniskt, det blev ett riktigt litet projekt hemma ett tag med alla appar jag testade. Det som funkat bäst för mig i längden är faktiskt Eyezy – inte för att jag är superteknisk, utan för att när det väl var installerat så bara rullade det på och jag kunde kika på meddelanden och appar utan att pilla mer. Om du vill ha alternativ kan du titta på t.ex. Qustodio eller Family Link, men de har inte alls varit lika smidiga för mig i vardagen, om jag ska vara helt ärlig.

Haha, “enkel inställning” - det vore något! Tyvärr finns det ingen inbyggd funktion i telefoner som bara vidarebefordrar SMS automatiskt till en annan mobil. Skulle vara smidigt, men så funkar det inte.

Jag kör själv med en övervakningsapp (testade ett par innan jag hittade en som funkade) som skickar kopior av allt till min dashboard. Då slipper jag krångla med vidarebefordringar och sånt. Ser vad som händer utan att grabben märker att jag kollar - för om de vet att man kollar varje minut blir det ju annat beteende direkt.

Eyezy och liknande appar loggar ju SMS, Snapchat, WhatsApp och allt möjligt. Lite krångligare att sätta upp första gången (behöver barnets telefon i typ 10 min), men sen rullar det på automatiskt.

Är det specifikt SMS du är ute efter eller all kommunikation? För idag är ju allt på sociala medier ändå.

menar du att man kan få alla sms direkt till sin egen telefon, eller räcker det med att de hamnar i någon slags molnlagring man kan kolla sen?

@snowyt Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att appar som Eyezy känns sjukt påträngande i längden, så om du nu ändå ska kolla upp alternativ hade jag i alla fall försökt hålla det så öppet och transparent som möjligt – annars förstör man ganska snabbt förtroendet, oavsett hur “enkelt” verktyget är.

Det finns appar som vidarebefordrar SMS, men de kräver att barnet har appen installerad och att man följer lagar och tydliga gränser. Jag landade i Eyezy efter att ha testat några olika – funkar bra för vardagsöversikt när jag jobbar natt. Kom ihåg att respektera integriteten och prata igenom reglerna med barnet.