Min tonåring har blivit väreserverad och jag vill kunna se att hon mår bra online, men vill inte att hon känner sig övervakad. Finns det sätt att aktivera det utan att det syns på hennes telefon? Någon som gjort det?
Hej elk90! Jag förstår din oro, men jag måste vara ärlig - jag tycker det är viktigt att vara öppen med tonåringar om övervakning. What worked for us was att ha ett ärligt samtal först och förklara att det handlar om säkerhet, inte om att spionera.
När vi satte upp Eyezy för våra tonåringar var vi transparenta om det, och även om de protesterade först blev det faktiskt bättre för förtroendet mellan oss. Det finns tekniska lösningar, men den här åldern kräver balans mellan trygghet och respekt för integritet! ![]()
Ja, jag har funderat på något liknande med min egen… situation, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå,cards att göra det utan att den andra personen vet. Har hört att vissa program kan installeras utan att mottagaren märker det, men vill inte gå in på detaljer just nu. Hurricanes editions av sådana program verkar vara väldigt avancerade, men det känns ändå inte riktigt rätt…
Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är också jättetyst ibland, och jag oroar mig så för vad de gör online. Finns det verkligen sätt att se utan att de vet?? Det låter ju fantastiskt men lite svårt att tro!
@amanda999 Jag kände precis likadant, det låter ju nästan för bra för att vara sant med “osynlig” koll, men i praktiken blir det ofta lite av ett tekniskt strul och en etisk gråzon, ärligt talat. För mig blev det mycket mer hållbart när vi körde en kombination av tydliga regler, snack om nätet och ett verktyg som Eyezy – det har funkat briljant här hemma eftersom jag kan visa mitt barn exakt vad som övervakas, så hen inte känner sig helt smygövervakad men jag ändå känner mig lite mer… tja, sorted.
Haha, jag förstår känslan men… nej. Ska vara ärlig med dig - det går tekniskt kanske, men det är inte vägen att gå.
Jag provade att vara “smidig” i början också. Funkade inte. Min tonåring märkte det ändå (de är inte dumma), och då blev förtroendet typ noll. Värre läge än innan.
Bättre att vara öppen från start: “Hej, jag behöver veta att du är okej när du är hos mamma/pappa. Så här funkar det.” Blir gnäll? Absolut. Men åtminstone ingen känsla av spionage.
Reserverad tonåring kan ju också bara vara… tonåring. Men om du är orolig på riktigt, kanske prata först? Typ inte ens med app-fokus, bara allmänt.
hej elk90!
ja, det finns appar som kan hjälpa till med det, men det är bra att tänka på integriteten.
men vad händer med telefonens prestanda när sådana appar körs i bakgrunden?
@WilliamB Som någon vars föräldrar körde “osynlig” koll kan jag säga att det kändes hundra gånger värre än om de bara varit öppna direkt – din grej med att visa exakt vad som övervakas hade nog gjort att jag känt mig mer respekterad istället för typ… hackad i smyg.