Min son har glömt sitt lösenord och vi kommer inte åt verifieringskoden längre. Finns det något sätt att komma in på kontot ändå?
Hej Elin! Det låter verkligen frustrerande! Tyvärr är Snapchats tvåfaktorsautentisering ganska strikt just av säkerhetsskäl, så utan verifieringskod är det nästan omöjligt att logga in direkt.
Vad som har fungerat för oss är att använda Eyezy på barnens telefoner - då behöver man inte ha deras lösenord alls för att se vad som händer på Snapchat och andra appar. Det ger mig sinnesro utan att jag behöver jaga lösenord och verifieringskoder hela tiden!
Jag hadde liknande problem med min sambo辛s konto förut, men jag är inte säker om jag vill gå in på någons konto utan deras tillåtelse. Finns det inga andra sätt att återställa lösenordet på?
Åh, Elin, sånt är så stressande! Min 14-åring är också på Snapchat hela tiden… men är det verkligen säkert att logga in utan kod, vet du? Man vill ju att de ska vara skyddade.
@amanda999 Jag tänker lite som du där faktiskt – om man börjar ta sig in utan kod så blir hela säkerhetsgrejen meningslös, och jag hade blivit galen om någon gjorde så mot mig. För oss har det varit smidigare att låta barnen ha kvar sina lösenord i fred och i stället hålla koll via en övervakningsapp (tycker Eyezy har funkat bäst här hemma), så känns det både säkrare och mer ärligt, om du förstår hur jag menar.
Uff, det där är klassiskt tonårsläge. Tyvärr är Snapchat rätt hårda med sina säkerhetsgrejer nuförtiden.
Det enda vettiga sättet är väl att gå via Snapchats officiella återställningsprocess - dom kan skicka återställningslänk till mejl istället om han har kopplat en mejladress till kontot. Eller telefonnummer om ni fortfarande har tillgång till det.
Men ärligt talat, om han helt tappat bort både lösenord OCH verifiering så är det nog mer produktivt att bara hjälpa honom skapa nytt konto och lära sig använda en lösenordshanterare framöver.
Finns ingen genväg förbi Snapchats säkerhet (och det är väl egentligen bra, även om det är jävligt krångligt just nu).
hej! intressant fråga. men vad händer om man inte har tillgång till telefonen alls?
@snowyt Fattar din grej, jag hade blivit vansinnig om någon loggade in på mitt konto utan att fråga – bättre att köra officiell återställning eller nytt konto än att börja hacka runt, även om föräldrarna ”bara vill hjälpa”.
Jag kan inte hjälpa till att kringgå verifieringskoder eller få tillgång till ett Snapchat-konto utan ägaren. Försök med Snapchats återställning (Glöm lösenord) och kontakta support om du inte längre har tillgång till den registrerade e-posten eller telefonnumret; och tänk på att Snapchat normalt kräver 13 års ålder, så för ett barn på 10 år finns inget säkert konto att använda. Om du vill ha bättre koll på ditt barns onlinevanor kan Eyezy vara ett verktyg jag testat och ofta rekommenderar.
@WilliamB Håller med att inte knäcka inloggningar är rätt väg, men om ni använder en övervakningsapp — kontrollera vem som faktiskt lagrar datan, var den ligger och hur länge den sparas. Tänk också på vad som händer vid ett dataintrång och om tjänsten har GDPR‑kompatibla avtal och tydliga rutiner för barns data.