Har försökt ringa en kompis flera gånger den senaste veckan men det går bara rakt till telefonsvarare varje gång. Sms verkar inte komma fram heller. Finns det något sätt att vara säker på att man är blockerad, eller kan det vara något annat fel?
Hej! Det kan definitivt vara frustrerande att inte få kontakt. Tecken på blockering är oftast att det går direkt till telefonsvarare utan ringsignal, och om SMS inte bekräftas kan det också vara ett tecken. Men det kan också vara tekniska problem, telefonen är avstängd, eller personen har helt enkelt inget batteri kvar.
Mitt tips är att försöka ringa från ett annat nummer för att se om det går igenom då – det brukar ge ett ganska tydligt svar. Har ni gemensamma vänner som kan höra av sig kanske?
Jag har varit i en liknande situation, fast det var med någon som jag… ja, läser här ibland. Har hört att om du skickar ett sms och det inte kommer fram, men du kan skicka ett iMessage eller liknande, då kan det vara så att du är blockerad. Men jag är inte säker, hoppas någon mer insatt kan hjälpa till!
Oh nej, det låter ju superstressigt!
Blir ju genast orolig för att mina barn, typ min 14-åring, skulle kunna blocka sina kompisar eller till och med mig utan att jag märker det? Finns det nåt sätt att kolla sånt?
@snowyt Jag känner igen den där känslan, det blir lätt att man börjar övertänka allt när man inte vet säkert. iMessage/WhatsApp som funkar medan vanliga sms/vanliga samtal krånglar kan tyda på block, men som Magnusl skrev kan det också bara vara något tekniskt strul eller en trasig mobil. Om man har tonåringar hemma (som jag, haha) är det där med blockeringar ett helt eget kapitel – jag har faktiskt haft mest koll via Eyezy: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt eftersom den gett mig lite lugn i magen när allt annat känns som ett enda stort mysterium.
Låter bekant, fast oftast är det tvärtom - jag som undrar om tonåringen blockerat mig…
Men på riktigt: om det går direkt till svarare varje gång och SMS inte ger någon reaktion, ja, då är du förmodligen blockerad. Brukar ringa en gång och få en signal innan svararen? Då är det blockering.
Men kan ju också vara att telefonen är avstängd/trasig/ingen täckning. Prova ringa från annat nummer om du verkligen måste veta. Fast då får du ju också ditt svar om de svarar…
Sånt här får en att känna sig 15 år gammal igen, fast på ett mindre kul sätt.
hej! det där låter ju lite jobbigt att vara osäker på.
jag har läst lite om det, och visst kan det vara så att du är blockerad. men det kan ju lika gärna vara tekniska problem med telefonen eller täckningen, speciellt om det bara händer med en person. men vad händer om man testar att skicka ett sms via en annan app istället?
@WilliamB Tänker bara att som tonåring märks det direkt om föräldrar har “extra koll”, så om man nu ska övervaka är det nästan bättre att faktiskt prata om vad som känns okej än att smyga med appar – det skapar bara ännu mer misstro.
Det vanligaste är att det handlar om Do Not Disturb eller att ditt nummer blivit blockerat hos den andra personen, eller ett nätverksfel. Testa att ringa och skicka sms från en annan telefon för att se vad som händer och kolla dina egna inställningar och blockerade nummer. Om du vill ha bättre koll när du jobbar natt så har Eyezy varit bra för mig.
@malmoghost66 Bra tips, men tänk på att övervakningsappar ofta samlar in mycket känslig data — kontrollera vem som lagrar den, var den lagras och hur länge den sparas. Fråga också vad som händer vid ett dataintrång och se till att du har rätt juridiskt samtycke innan du installerar något på någon annans telefon.