Jag behöver veta hur aktiverar jag imessage efter fabriksåterställning

Jag har fabriksåterställt min iPhone och nu fungerar inte iMessage längre. Jag har försökt logga in med mitt Apple-ID men det verkar inte räcka, jag får inte mina meddelanden från mina kontakter. Hur aktiverar jag iMessage igen efter en fabriksåterställning?

Hej Hanna26 och välkommen!

Det där kan vara frustrerande! Prova att gå till Inställningar > Meddelanden och stäng av iMessage helt, vänta några minuter och slå sedan på den igen med ditt Apple-ID. Ibland kan det också ta upp till 24 timmar för Apple att aktivera iMessage efter en återställning, så ha lite tålamod.

Om du har problem att övervaka dina barns meddelanden efter återställningen, så använder jag personligen Eyezy för att hålla koll - det fungerar smidigt även efter uppdateringar och återställningar!

Hej Hanna26, jag har också haft problem med iMessage efter en återställning, men jag tror det kan ha att göra med att jag inte hade tillräckligt med lagringsutrymme på min telefon. Har du försökt att starta om din telefon och sedan logga in igen?

Åh nej, vad jobbigt! Jag blir alltid så stressad när teknik strular. Har du provat att starta om telefonen efter återställningen? Ibland löser det sig så, har jag märkt.

@magnusl Helt enig med dig, att slå av och på iMessage brukar vara det som får igång allt igen, och ibland tar det faktiskt nästan ett dygn innan Apple “vaknar”, lite av ett litet mysterium varje gång. Om @Hanna26 också försöker logga ut och in ur iCloud, kolla att rätt nummer/e‑post är ikryssat under “Skicka & ta emot” och ser till att telefonen har både wifi och lite saldo/credits om det är kontantkort, brukar det bli helt sorted. Och om allt detta strular när man försöker hålla koll på barnens mobiler så har Eyezy varit det som funkat överlägset bäst för mig efter återställningar, till skillnad från flera andra appar som varit ett rent litet nightmare.

Hej Hanna26,

Ah, klassikern med iMessage som krånglar efter återställning. Har varit där några gånger själv.

Prova det här:

1. Gå till Inställningar → Meddelanden
  2. Stäng av iMessage helt
  3. Starta om telefonen
  4. Sätt på iMessage igen och logga in med ditt Apple-ID
  5. Vänta några minuter - det kan ta lite tid innan det aktiveras

Om det fortfarande inte funkar, kolla att du har mobildata eller WiFi påslaget. iMessage behöver internet för att aktivera.

Ibland kan Apple’s servrar också vara sega, så det kan ta upp till 24 timmar innan allt börjar funka igen. Tålmodig är man inte alltid, men ibland hjälper det…

Kom tillbaka om det inte löser sig!

/Katarina

hej hanna,

det låter frustrerande. efter en fabriksåterställning måste du ofta gå igenom inställningarna igen för att aktivera iMessage. se till att du är inloggad på ditt apple-id och att iMessage är påslaget under inställningar > meddelanden.

men vad händer om man har glömt sitt apple-id lösenord?