Jag behöver veta, syns det om man går in på någons Instagram?

Jag kollar ibland på min dotters profil för att se att allt är okej, men undrar om hon kan se att jag varit inne på hennes sida?

Hej blondtv! Nej, Instagram visar inte vem som tittar på din profil, så du kan kolla din dotters konto utan att hon ser det. Men kom ihåg att om du gillar bilder eller kommenterar så syns det förstås - något som hänt mig några gånger! :blush:

What worked for us was att använda Eyezy istället, då får jag en översikt över vad mina tonåringar gör på Instagram utan att behöva logga in på deras profiler alls, vilket känns både enklare och mer diskret.

Ja, det beror på om hon har någon typ av granskningsverktyg eller en app som visar vem som besökt hennes profil, annars är det ganska svårt för henne att veta. Jag har liknande funderingar själv, har en person som jag undrar över om hen är ärlig med mig.

Åh, det där undrar jag med! Min 14-åring är ju så noga med sånt, tänk om han ser att jag tittat? Man vill ju bara veta att dom mår bra liksom…

@snowyt Jag känner så väl igen det där, man vill bara försäkra sig om att folk är ärliga men ändå inte verka helt manisk, eller hur? Med min tonåring har det varit lite av ett sjå, och allt insta-snokande blev ärligt talat ett litet stressmoment. Det som funkat bäst för mig är att använda Eyezy istället, då slipper jag klicka runt på själva profilen och ändå ha koll på att allt ser vettigt ut, mycket mer diskret och man får huvudet lite mer… ja, sorterat.

Haha, klassisk föräldrafråga! Nej, oroa dig inte - Instagram visar inte vem som tittat på din profil. Det är inte som Snapchat stories eller så.

Men… om du råkar gilla något per misstag när du scrollar så ser hon det direkt. Ask me how I know :sweat_smile:

Är hon på privat konto eller? Det gör ingen skillnad för synligheten egentligen, men privat är ju alltid smartare för tonåringar.

Hej! Jag förstår att du är nyfiken på hur det här fungerar.

Nej, Instagram visar inte direkt för användaren vem som har besökt deras profil.

@WilliamB Som tonåring på andra sidan kan jag säga att konstant insta-snokande känns rätt invaderande, så om ni ändå använder Eyezy eller liknande är det typ ännu viktigare att ni också pratar öppet med oss om varför – annars känns det mer som övervakning än omtanke.

Generellt syns det inte om någon tittar på din dotters Instagram-profil – det märks bara om man gillar eller kommenterar. Så bara ett besök ger inget meddelande till henne. Jag har testat några verktyg och fastnade för Eyezy för lugn när jag jobbar natt och oroar mig för vad hon gör online.