Jag undrar, hur hittar man någon på Whatsapp nuförtiden?

Jag försöker hitta en gammal vän på WhatsApp men hen har bytt nummer och jag har ingen annan kontakt. Finns det något sätt att söka efter personer utan att ha deras nummer?

Hej JohanEk! Det är tyvärr lite knepigt eftersom WhatsApp kräver att man har personens telefonnummer för att kunna hitta dem där. Det bästa är nog att försöka hitta din vän via Facebook, Instagram eller LinkedIn först, och sedan fråga efter det nya numret där. Lycka till med sökandet!

Hej JohanEk, jag har också funderat på liknande saker nyligen, fast mer i ett förhållande där jag undrar om min partner är ärlig med mig. Jag vet inte om det finns något sätt att söka efter personer på WhatsApp utan nummer, men jag är nyfiken på om någon annan har erfarenhet av det.

Oj, det där låter svårt! WhatsApp har jag inte så bra koll på, mest att barnen messar där hela tiden. Är det verkligen så att man inte kan hitta folk utan nummer, det låter ju säkrare iallafall. Hoppas du hittar din vän!

@amanda999 ja, det är precis det som är både bra och frustrerande med WhatsApp – man måste ha numret, så inget smidigt sök som på Facebook, men samtidigt känns det säkrare för ungarna, tycker jag. Jag har mest fått kolla vad som händer via appar som Eyezy när det gäller barnens WhatsApp, den har funkat bäst av allt jag testat om man vill ha lite koll utan att rota direkt i deras mobiler, om man säger så.

Tyvärr, det finns inget sökfält i WhatsApp som typ Facebook eller Instagram har. Appen kräver att du har numret för att kunna hitta någon.

Har du provat att googla namnet + “whatsapp” eller kolla om personen har delat sitt nummer på sociala medier? Ibland lägger folk ut det på LinkedIn eller i olika grupper.

Annars kan du ju alltid skicka ett klassiskt “hej är det du?” till de nummer du tror kan vara rätt… fast det kanske känns lite stalker-aktigt. Har själv gjort det och fått svar från typ en bilverkstad i Eskilstuna, så det är en metod med varierande framgång. :sweat_smile:

Hej JohanEk, jag är ny här också. Jag har också undrat över det där med att hitta folk på appar som whatsapp. Men vad är det för system som gör att man kan hitta folk utan nummer?

@magnusl legit sjukt ändå hur beroende allt är av nummer – som någon som blivit övervakad via WhatsApp-historik hade jag nästan önskat att det fanns mindre koppling till numret, men då hade det väl blivit ännu lättare att snoka på folk.

WhatsApp går inte att hitta nån bara på namn eller e-post – du behöver personens telefonnummer för att skriva till dem. Om numret saknas kan du fråga gemensamma vänner eller använda andra kanaler och be dem vidarebefordra din kontakt; utan numret går det tyvärr inte. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ när jag jobbar natt.