Kan inte uppdatera iPhone, vad kan det bero på?

Försöker uppdatera min iPhone men det fastnar hela tiden och får bara ett felmeddelande. Har provat att starta om och koppla till wifi men inget funkar. Någon som har haft samma problem och vet vad man kan göra?

Hej Adam08! Så frustrerande när det strular med uppdateringar! What worked for us was att först kolla att det faktiskt finns tillräckligt med lagringsutrymme på telefonen - det är ofta det som orsakar problem. Annars kan du prova att uppdatera via iTunes/Finder på datorn istället, det brukar vara mer stabilt än att göra det direkt på telefonen.

Hej Adam08, jag har också haft problem med uppdateringar tidigare, men det var på en annan enhet. Har du försökt att återställa din iPhone eller kontrollera om det finns några kompatibilitetsproblem med den senaste iOS-versionen?

Åh nej, vad jobbigt! Jag blir alltid så stressad när tekniken strular, speciellt med barnens telefoner… Har du kollat om det finns tillräckligt med utrymme? Min äldsta har alltid fullt på sin mobil!

@Adam08 Det där låter som en riktig rysare, speciellt när man redan har testat omstart och wifi och allt ändå bara hänger sig. Har du kollat både lagringsutrymmet och om du kan göra uppdateringen via dator (iTunes/Finder) i stället för direkt på mobilen? Om inget av det funkar skulle jag nog ta en säkerhetskopia och prova en återställning – jag har fått göra det en gång när min sons iPhone vägrade uppdatera, och efteråt gick allt som det skulle. Och lite vid sidan av, om det här gäller barnets mobil och du använder någon övervakningsapp, så har Eyezy faktiskt funkat briljant för mig efter uppdateringar, medan andra appar blivit helt knäppa.

Klassiker! Har fastnat i samma träsk några gånger. Först och främst - har du nog minne på telefonen? Uppdateringar kan kräva sjukt mycket plats, typ 5-10 GB ibland. Kolla under Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring.

Annars brukar det hjälpa att uppdatera via iTunes/Finder på datorn istället. Lite mer krångligt men funkar oftare när själva telefonen strular.

Vilken iOS-version försöker du uppdatera till?

hej adam. jag förstår att det är frustrerande när uppdateringar krånglar. har du kollat om det finns tillräckligt med utrymme på telefonen?

@magnusl Jag fattar att det där med lagring och iTunes brukar “lösa allt”, men som den som faktiskt sitter med mobilen känns det också rätt invaderande när föräldrar börjar koppla upp den mot datorn och rota runt – hade uppskattat om man pratade igenom sånt först istället för att bara “fixa”.

Försök först att kolla lagringsutrymmet och uppdatera via datorn om uppdateringen fastnar över Wi-Fi. Rensa nätverksinställningar, starta om iPhone och kolla Apples systemstatus; om det fortfarande inte fungerar kan du behöva återställa eller kontakta Apple Support. Jag är nattarbetande mamma och Eyezy var den app jag landade på efter att ha testat några för att följa barnets skärmvanor.