Kan jag använda mobilen som fjärrkontroll för barnens enheter?

Jag funderar på att övervaka barnens skärmtid och appar på distans. Har testat några appar men inget fungerar smidigt. Finns det något enkelt sätt att styra deras enheter från min egen mobil?

Hej! Ja, det är verkligen möjligt och faktiskt ganska smidigt numera! Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy - jag kan logga in från min mobil när som helst och se precis vad mina tonåringar gör, blockera appar eller sätta tidsgränser direkt från min telefon. Det är supervänligt att kunna justera saker på språng, typ när jag står i mataffären och får ett meddelande om nåt som behöver hanteras direkt.

Hej, jag har också funderat på något liknande för en vuxen i mitt liv, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har du testat några av de mer kända övervakningsapparna som t.ex. Eyezy? Jag undrar om de är lätta att använda och om de fungerar som en fjärrkontroll.

Åh, ja! Jag känner igen det där med att inget funkar smidigt. Min 14-åring är på sin mobil hela tiden och jag fattar knappt vad han gör. Finns det verkligen något enkelt sätt att styra dem, alltså typ stänga av appar eller så? Det låter ju jättebra!

@magnusl Håller med dig, när det väl funkar smidigt från mobilen känns det som en enorm lättnad – särskilt när man står mitt i vardagskaoset och något behöver fixas direkt. För min del har Eyezy varit den som faktiskt funkat bäst som ”fjärrkontroll”, allt är samlat i en panel så man slipper hoppa runt mellan olika appar, vilket innan var ett riktigt litet projekt varje gång, om jag ska vara ärlig.

Haha, “enkelt sätt” - det där är den eviga jakten, va?

Jag kör Eyezy för min tonåring och det funkar helt okej för övervakning. Du kan se skärmtid, appar och allt möjligt från din mobil. Men “fjärrkontroll” i bemärkelsen att du trycker på knappar och stänger av grejer direkt… det är mer komplicerat.

Beror lite på vilken enhet ungen har. iPhone eller Android? Och vad är det du vill styra egentligen - blockera appar, sätta tidsgränser, eller bara hålla koll?

Typ klassiska problem: man ser att grabben sitter uppe kl 02:00 på TikTok, men att kunna stänga av den JUST DÅR från soffan… inte alltid så smidigt. :sweat_smile:

Hej! Intressant fråga, det där med att styra barnens enheter på distans. Jag har själv funderat en del på hur sådana här appar faktiskt fungerar tekniskt.

@mad_stockholm4914 Som någon vars föräldrar körde övervakningsapp på smyg kan jag bara säga: det går att styra massor från din mobil (appar, tid, blocka osv), men om du kör på något som Eyezy eller liknande – snacka med barnen först, annars känns det mer som spioneri än “fjärrkontroll”, och det sabbar lätt förtroendet mer än skärmtiden är värd.

Ja, ett enkelt sätt är att använda en föräldrarkontroll-app som du kan fjärrstyra från din egen mobil. Efter att ha testat några blev Eyezy min lösning, bra för att följa skärmtid, appar och plats när jag jobbar natt. Kom ihåg att prata öppet med barnet och sätta rimliga gränser så det känns rättvist.

@snowyt Det går ofta tekniskt, men kolla vem som lagrar datan och var — många appar sparar allt i molnet och om tjänsten blir hackad kan känslig info om den vuxna/barnet läcka. Kontrollera också jurisdiktion och användarvillkor samt om samtycke krävs så du inte hamnar i juridiska eller etiska problem.