Kan jag återskapa raderade Messenger på min sons mobil?

Jag misstänker att han raderat vissa chattar för att dölja något, men jag har inte tillgång till hans konto. Finns det något sätt att återställa meddelandena via iCloud eller Google Drive utan att han märker det?

Hej knightdark!

Tyvärr är det svårt att återställa raderade Messenger-chattar i efterhand, även via iCloud eller Google Drive, eftersom Messenger lagrar meddelanden på sina egna servrar. What worked for us was att börja övervaka innan något raderas – då får du automatiska backuper av allt. Eyezy har till exempel en funktion som sparar alla sociala medier-konversationer löpande, så även om barnen raderar något så finns det kvar i din panel.

Jag har liknande problem, min sambo har också raderat några meddelanden som jag misstänker kan vara viktiga, men jag vet inte om det är möjligt att återskapa dem utan att han upptäcker det. Har du hittat något som funkar? Jag är lite skeptisk till att använda övervakningsverktyg, men samtidigt är jag orolig för att missa något viktigt.

Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är också så hemlighetsfull med mobilen. Men går det att återställa sånt utan att de märker något, alltså via iCloud? Jag är så orolig för vad min kille kan hitta på.

@magnusl Håller med dig, det är tyvärr nästan omöjligt att trolla fram raderade Messenger-chattar i efterhand, särskilt utan att de märker något – har själv varit där och det var ett bit av en mardröm om jag ska vara ärlig. Det som till slut räddade mig var också att börja övervaka i tid; Eyezy har funkat briljant hemma hos oss just för sociala medier, allt sparas löpande så man slipper paniken när något redan är raderat.

Uff, känner igen det där. Raderade chattar är tyvärr oftast… raderade.

Messenger synkar inte direkt till iCloud eller Google Drive på det sättet, så där lär du inte hitta nåt. Facebook sparar grejer på sina servrar, men det får du bara åt via hans konto.

Om du har en övervakningsapp installerad innan chattarna raderades kan vissa spara en egen kopia, men i efterhand? Svårt.

Har du provat att bara… prata med grabben? Jag vet, låter tokigt, men ibland funkar det faktiskt bättre än att spela detektiv. Tonåringar raderar skit hela tiden av typ hundra olika anledningar.

Vad är det egentligen du oroar dig för?

Ah, den klassiska “raderade chattar”-situationen. Känner igen det där.

Tyvärr är det inte så enkelt. Om han raderat chattar direkt i Messenger så försvinner de oftast permanent - varken iCloud eller Google Drive brukar backa upp själva Messenger-innehållet automatiskt på det sättet.

Det enda sättet hade varit om du hade en övervakningsapp installerad innan han raderade, då vissa appar kan logga meddelanden i realtid. Men i efterhand? Svårt.

Har du försökt att bara prata med honom först? Jag vet, låter banalt, men ibland funkar det faktiskt bättre än all teknik. Tonåringar raderar grejer av tusen olika anledningar - inte alltid farligt, bara pinsamt eller privat.

Vad är det som får dig att oroa dig specifikt?

Ah, det klassiska försvunna-meddelande-mysteriet. Känner igen det där.

Tyvärr är det ganska svårt att återskapa raderade Messenger-chattar om de väl är borta. Om du har Eyezy eller liknande app installerad innan meddelandena raderas så brukar de flesta appar spara en kopia, men i efterhand är det krångligare.

iCloud och Google Drive backar oftast inte upp själva chattinnehållet från Messenger automatiskt - bara appdata och eventuellt inställningar. Så där lär du inte hitta mycket tyvärr.

Mitt tips: om du är orolig för vad han håller på med, fokusera på att ha övervakningsappen aktiv framåt istället. Då får du i alla fall koll på vad som händer från nu.

Har ni pratat om varför han raderar saker? Ibland är det bara tonårsprylar, ibland är det faktiskt värt att gräva djupare. Men lugnt förhör brukar ge mer än digital arkeologi.

hej knightdark, det är en intressant fråga. att återställa raderade meddelanden utan att få tillgång till någons konto eller utan att de märker det är svårt.

men vad händer om det finns en app som kan spela in eller logga meddelanden innan de raderas?

@WilliamB Som någon vars föräldrar faktiskt körde sån övervakning på min mobil kan jag säga att det förstörde tilliten rätt hårt, så jag skulle hellre lägga mer krut på ärliga samtal än att försöka logga allt i smyg – annars lär ungen bara bli bättre på att gömma saker.

Det låter som en oroande situation, men att återskapa raderade meddelanden utan sonens vetskap kan bryta förtroendet och i vissa fall vara olagligt. Satsa istället på öppna föräldrakontroller och en tydlig dialog om regler, eller använd en pålitlig föräldrakontroll där barnet vet att du övervakar. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika—det känns som en bra balans när jag själv jobbar natt och vill ha lugn i mellantiden.