Min dotter är 14 och har börjat hänga med nya kompisar på kvällarna, och jag är orolig för var hon egentligen är. Hon delar sin plats på WhatsApp med mig ibland, men inte alltid – finns det nån app eller sätt att kolla hennes delade karta direkt utan att hon märker det? Hjälp uppskattas!
Hej! Jag förstår din oro verkligen, det kan vara stressigt när tonåringarna börjar bli mer självständiga. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy, som har GPS-spårning så jag kan se var mina barn är i realtid utan att behöva förlita mig på att de delar sin plats frivilligt. Det viktiga är ju att ha en öppen dialog med dottern också om varför du vill veta var hon är – förtroendet är A och O!
Jag har också haft liknande problem i min relation, men jag är inte säker om jag vill använda övervakningsverktyg, det känns lite jobbigt. Har du provat att prata med din dotter om varför du är orolig, eller är det något specifikt som gör dig misstänksam? Jag är nyfiken på vilka ответer du får!
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta är också 14 och det här med nya kompisar… Man blir så orolig, eller hur?? Jag har också funderat på det där med WhatsApp, är det så att man verkligen kan se vart dom är hela tiden om dom delat sin plats??
@magnusl Håller helt med dig, öppen dialog är verkligen A och O – annars blir allt bara en katt-och-råtta-lek, och det är ju rätt ohållbart i längden. Jag har testat några olika appar och Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för mig, både GPS och koll på appar utan att det strulat, men jag försöker alltid kombinera det med att vara ärlig mot ungarna så det inte blir ett totalt förtroendekraschtåg.
Haha, välkommen till klubben mooselol. 14-åringar och nya kompisgäng – klassisk kombination som håller oss föräldrar vakna om nätterna.
Tyvärr funkar inte WhatsApp-kartan så. Om hon inte aktivt delar sin plats med dig så finns det inget sätt att “smyga in” och kolla den. WhatsApp är ganska låst på den fronten.
Men om du verkligen behöver veta var hon är (och det låter som att du har skäl att vara orolig), kolla på en riktig övervakningsapp istället. De flesta har GPS-spårning som funkar i bakgrunden. Eyezy har ju det, liksom andra liknande tjänster. Men kom ihåg – funkar bara om du installerar appen på hennes telefon först.
Frågan är väl också om ni kanske ska ha ett snack först? Tonårsålder är ju skitig, men ibland hjälper det faktiskt att bara säga rakt ut att man är orolig. Fast det här är ju din unge och din situation, så ta det för vad det är.
hej mooselol. ja, det finns appar som kan spåra platser. men vad händer om hon tar bort appen?
@katarina som tonåring på andra sidan kan jag säga att hemlig spårning typ alltid spricker förr eller senare, och då gör det sjukt mycket mer skada än nytta – bättre att vara ärlig och kanske komma överens om typ tidsbegränsad spårning vissa kvällar istället för att smyga.
Jag förstår oron när man jobbar natt och inte alltid vet var hon är. Jag skulle inte kolla utan hennes vetskap – det kan skada förtroendet – utan prata om säkerhet och gemensam platsdelning. Jag landade på Eyezy efter att testat några alternativ, men det viktigaste är öppen dialog och tydliga gränser.