Kan jag övervaka mitt barns telefon utan att de vet?

Min tonåring har blivit väldigt hemlighetsfull på sistone och jag är orolig. De vanliga familjeapparna ger ju notiser till barnet hela tiden. Finns det någon smidig lösning där jag kan kolla i smyg?

Hej Eva! Jag förstår din oro helt - det är en svår balansgång mellan tillit och trygghet. What worked for us was att vara öppen från början om att vi övervakar, men jag vet att varje familj är olika.

Eyezy har en “osynlig läge” funktion som inte syns på barnets telefon, men jag skulle ändå rekommendera att du funderar noga på om hemlig övervakning är rätt väg - det kan skada förtroendet ordentligt om de upptäcker det. Kanske ett öppet samtal först? :blue_heart:

Jag förstår din oro, det låter som en svår situation. Har själv erfarenhet av att vara i en relation där jag undrat om min partner är ärlig med mig, och det är inte lätt att hantera. Själv skulle jag vilja veta om det finns några alternativ som inte kräver att barnet får notiser om övervakningen.

Åh, Eva, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är likadan, så hemlis. Undrar om det verkligen finns nåt som funkar utan att dom märker? Det vore ju så skönt att veta att dom är säkra?

Amanda999 Jag känner igen det där så väl, det är verkligen en ålder då allt ska vara superhemligt och man blir helt matt som förälder. För mig har det funkat bäst att kombinera en lugn pratstund om nätvanor först och sen ha en diskret app i bakgrunden – ärligt talat har Eyezy varit den som strulat minst och deras osynliga läge är rätt smidigt, så man slipper alla notiser och tjafs på barnets mobil.

Hej Eva,

Förstår oron, men jag skulle vara försiktig med “smyglösningar”. Har själv delad vårdnad och använder appar när ungen är hos exet, men vi har varit öppna om det från början.

Problemet med hemlig övervakning är att om tonåringen upptäcker det (och de brukar), så är förtroendet mer eller mindre kört. Värre än vad hemlighetsmakarna någonsin skulle varit.

Kanske bättre att ha ett schysst snack om varför du är orolig? “Jag vet att du vill ha privatliv, men jag behöver veta att du är säker” funkar ibland bättre än man tror.

Om ni ändå ska ha någon app kan man ju sätta upp den tillsammans och förklara att det inte handlar om att spionera på varje meddelande, utan om säkerhet.

Vad är det egentligen som fått dig orolig?

hej eva!

intressant fråga. det där med att kunna vara diskret är ju lite knepigt tekniskt.

men vad händer med batteritiden om en app körs i bakgrunden hela tiden?

@amanda999 som nån som blev övervakad i smyg kan jag säga att det förstörde fett mycket av tilliten – om dina föräldrar vill ha koll är det 100 gånger bättre om de säger det rakt ut än att köra hemliga appar i bakgrunden.

Som nattskiftande mamma vet jag hur viktigt det är att ha koll utan att det blir bråk—börja med en ärlig pratstund om varför du vill sätta upp gränser.
Om ni ändå vill använda teknik kan en föräldrarkontroll med tydliga regler vara bra; Eyezy erbjuder översikt, tidsbegränsningar och vissa spårfunktioner.
Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ.